');

۷/۱۸/۱۳۸۸

سمفونی شماره پنج ( Symphony no.5 ) بتهوون

سمفونی شماره 5 در دو مینور اپوس 67 در طی چهار سال از 1804 تا 1808 توسط بتهوون نوشته شد . این اثر به عنوان یکی از مشهورترین آثار کلاسیک اروپا و همچنین یکی از پر اجرا ترین سمفونی های تاریخ محسوب می شود . این اثر بار ها به سبک های نوین مانند دیسکو ، راک اند رول ، تکنو و غیره بازنویسی شده است . در طول جنگ جهانی دوم ، رادیو بی بی سی از دو باره ابتدایی این اثر به دلیل شکل حماسی آن ، به عنوان موسیقی ابتدای اخبار استفاده می کرد .
سمفونی پنجم در بین سمفونی های بتهوون نیز ، بعد از سمفونی شماره نه ، معروفترین سمفونی بتهوون به شمار می رود . آغاز خلق این اثر طبق دست نوشته های باقی مانده از بتهوون به سال 1804 ، مدتی بعد از اتمام سمفونی شماره 3 باز می گردد هر چند به نظر میرسد که بتهوون بار ها نوشتن این اثر را متوقف و به خلق آثار دیگری ( همچون نسخه اول اپرا «فیدلیو» ، سونات پیانو «آپاشیوناتا» ، کوارتت زهی «رازومووسکی» ، سمفونی شماره 4 و مس در دو ماژور ) مشغول شده است . کار های نهایی سمفونی شماره 5 در سال های 1807-1808 به همراه سمفونی شماره 6 به اتمام رسیدند به طوری که این دو سمفونی برای بار نخست با هم در یک اجرا به روی صحنه رفتند .

ابتدای موومنت اول ، تم اصلی

اجرا
این سمفونی برای نخستین بار در 22 دسامبر 1808 در تئاتر وین به همراه چند اثر دیگر بتهوون به روی صحنه رفتند . بتهوون در این اجرا خود رهبر ارکستر بود . برنامه اجرای این کنسرت به شرح زیر بود :
  1. سمفونی شماره 6
  2. آریا "پره فیدو"
  3. گلوریا از قطعه مس در دو ماژور
  4. پیانو کنسرتو شماره 4 (به تک نوازی خود بتهوون)
  5. سمفونی شماره پنج
  6. سانکتوس و بندیکتوس از مس در دو ماژور
  7. یک تک نوازی پیانو توسط بتهوون
  8. کورال فانتزی
این اجرا بیش از 4 ساعت به طول انجامید . بتهوون بعد ها در اولین نشر از سمفونی در آپریل 1809 آن را به دو نفر از دوستان خود جوزف فون لوبکوویتز و کنت راسوموسکی تقدیم کرد .
هر چند این اجرا با نارضایتی های چشمگیری هم همراه بود. غیر استاندارد بودن تئاتر ، سرد بودن محل اجرا و همچنین طولانی بودن کنسرت موجب خستگی شنوندگان و در نتیجه ضعف اجرا شد . حتی گفته می شود که بتهوون به دلیل اشتباه یکی از اعضای ارکستر در اجرای کورال فانتزی ، دوباره قطعه را از اول نواخته است .
کنسرت مهم بعدی یک سال و نیم دیگر به رهبری ولفمن به روی صحنه رفت . پس از این اجرای موفقیت آمیز این اثر به عنوان نشانه ای از موسیقی کلاسیک اروپایی به مرز های آمریکا رفت و دوبار ، در 7 دسامبر 1842 توسط ارکستر فلارمونیک نیویورک و در 2 نوامبر 1931 توسط ارکستر سمفونیک ملی اجرا شد . پس از این دو اجرا کمتر کسی بود که نام سمفونی شماره 5 و تعریف آن را نشنیده باشد .
این اثر همچنین تاثیر بسیار زیادی روی آثار آهنگسازان دیگر از جمله یوهانس برامس ، پیوتر چایکوفسکی (مخصوصا سمفونی شماره 4) ، مالر و هکتور برلیوز داشت . سمفونی شماره 5 و همینطور سمفونی های شماره 3 و 9 از جمله عمیقترین و تاثیرگذارترین آثار بتهوون به شمار می روند .

ساز ها
ساز های بادی-چوبی :
  • پیکولو (تنها موومنت چهارم)
  • 2 فلوت
  • 2 ابوا
  • 2 کلارینت
  • 2 فاگوت
  • 2 کنترافاگوت (تنها موومنت چهارم)
ساز های بادی-برنجی :
  • 2 ترومپت
  • 3 ترومبون (تنها موومنت چهارم)
ساز های کوبه ای :
  • تیمپانی
ساز های زهی :
  • ویلون
  • ویولا
  • ویلونسل
  • کنتراباس

ساختار
این اثر شامل 4 موومنت به شرح زیر است :
  1. Allegro con brio
  2. Andante con moto
  3. Scherzo . Allegro
  4. Allegro
سمفونی به طور معمول 30 دقیقه برای اجرا زمان می برد .

دانلود
مشخصات :
ارکستر فلارمونیک برلین
رهبر ارکستر : هربرت فون کارایان

4 نظر:

Unknown گفت...

ببخشید چطور می شه از مدیا دانلود کرد؟

Unknown گفت...

طریقه دانلود با depositfiles رو توضیح بدین ممنون می شم.

Unknown گفت...

لینک های اینم مشکل داره!!

علیرضا گفت...

خواهش میکنم یه بار دیگه اگه براتون مقدور هستش این سمفونی رو (صوتیش رو) تو 4shared آپلود کنید.واقعا ممنون میشم ازتون اگه این کار رو بکنید.

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده