');

۵/۲۵/۱۳۸۸

سمفونی شماره 3 ( Symphony No.3 , Eroica ) بتهوون

سمفونی شماره 3 در می دیز ماژور اپوس 55 (Symphony No. 3 in E flat major Op. 55) سومین سمفونی از نه سمفونی بتهوون است که می شود گفت بعد از سمفونی شماره 9 و 5 مشهورترین سمفونی بتهوون است . این سمفونی را سمفونی Eroica ( به ایتالیایی قهرمانانه ) نیز می خوانند .
موسیقیدانان این سمفونی را مبدا شروع دوره ی رومانتیک و پایان دوره ی کلاسیک می دانند .
گفته می شود که بتهوون این سمفونی را به ناپلئون بناپارت تقدیم کرده بود . به گفته ماینارد سولومون (Maynard Solomon) بتهوون ایدئولوژی انقلاب فرانسه را مورد تحسین قرار میداده است . البته پس از شروع جنگ توسط ناپلئون ، بتهوون این سمفونی را پس گرفت . البته گفته می شود که وی به دلایل مالی این سمفونی را از ناپلئون پس گرفته و در برابر مبلغی به شاهزاده فرانز لوبکوویتز (Prince Franz Joseph Maximillian Lobkowitz) تقدیم کرده است .
به گفته ی فردینارد ریز :
وقتی بتهوون در 7 می 1804 شنید که ناپلئون به خود لقب امپراطور داده ، به قدری عصبانی شد که به سمت میزی که نسخه ی دستنویس اثر بر روی آن قرار داشت رفت و با مداد به قدری روی اسم ناپلئون خط کشید که کاغذ پاره شد .

او پس از این واقعه عنوان سمفونی را به Sinfonia eroica, composta per festeggiare il sovvenire d'un grand'uomo ( سمفونی قهرمانانه ، به یادبود مردی بزرگ ) تغییر داد .
وی همینطور می افزاید :
هنگامی که ناپلئون رهبر آزادی خواه فرانسه بود نه تنها بتهوون بلکه دوستان نزدیک او نیز به ناپلئون علاقه ای فراوان داشتند و وی را با رهبران رم مقایسه مینمودند . در آن زمان نه تنها من بلکه بسیاری دیگر نیز نسخه نهایی این سمفونی را که عنوان "سمفونی بناپارت" با دست خط زیبایی بالای اثر نوشته شده بود دیده بودند . بتهوون به قدری ناپلئون را بزرگ مینگاشت که اسم وی را در بالاترین قسمت اثر و نام خود در انتهای اثر نوشته بود ...
من اولین کسی بودم که امپراطور شدن ناپلئون را به وی دادم . وقتی او این خبر را شنید فریاد کشید : "پس او هم یک احمق دیگرست ، او هم خود را بالاتر از دیگر انسان ها میداند و به انسان های دیگر به دیده ی حقارت می نگرد "

نسخه دستنویس اثر - محل خط خوردگی نام ناپلئون

البته در نابستان 1804 طی نامه ای بتهوون به ناشر خود می نویسد که عنوان اثر همان بناپارت است که هر چند ناشر به گفته ی وی عمل نمیکند و اثر با نام سمفونی قهرمانانه منتشر می شود . پس از مرگ ناپلئون در سنت هلن در سال 1821 بتهوون اعلام می کند : من آن سمفونی را هفده سال پیش برای این واقعه غم انگیز نوشتم .( اشاره به مارچ عزا - موومنت دوم )

ساختار
قطعه به طور کلی به 4 موومنت تقسیم شده است :
  1. Allegro con brio
  2. Funeral March : Adagio assai
  3. Scherzo : Allegro vivace
  4. Finale : Allegro Molto
در موومنت اول بخش زیادی از اثر تکرار می شود . در اجرا های اخیر این قطعه از تکرار صرف نظر می شود .


بخش کوتاهی از موومنت سوم - تم مشهوری از این سمفونی



ساز ها
ساز های خانواده بادی-چوبی :
  • 2 فلوت
  • 2 ابوا
  • 2 کلارینت در سی دیز
  • 2 فاگوت
ساز های خانواده بادی-فلزی :
  • 3 هورن در می دیز و دو ماژور
  • 2 ترومپت در می دیز و دو ماژور
ساز های زهی :
  • ویلون
  • ویولا
  • کنتراباس
  • ویلون سل
ساز های کوبه ای :
  • تیمپانی


اجرا
بتهوون قسمت اعظم این سمفونی را در اواخر 1803 و باقی آن را در اوایل 1804 به اتمام رساند . این سمفونی برای اولین بار به صورت خصوصی برای شاهزاده لوبکوییتز در قصر وی در آیزنبرگ به روی صحنه رفت . اجرای عمومی این سمفونی در 7 آپریل 1805 به رهبری خود آهنگساز در وین انجام گرفت .

تاثیرات
این سمفونی به دلایل متعددی جزو مهم ترین سمفونی های دوره ی کلاسیک به شمار می رود . این سمفونی دو برابر زمان اکثر سمفونی های هایدن و موتزارت ، به خود زمان اختصاص می دهد . موومنت اول به تنهایی به اندازه یک سمفونی دوره ی کلاسیک به طول می انجامد . همچنین پایه ی احساسی بیشتر و تم های روان تری را نیز شامل میشود .
تم سوگواری ای که ریچارد اشتراوس در متامورفوسن از آن استفاده کرده است برگرفته از موومنت دوم این سمفونی می باشد .
موومنت دوم این اثر به دفعات در مراسم سوگواری اشخاص برجسته در جهان استفاده شده است . در مراسم تدفین رئیس جمهور فرانکلین دلانو روزولت موومنت دوم این اثر به رهبری سرجی کسویتسکی نواخته شد . همچنین برونو والتر این اثر را به طور کامل در مراسم آرتورو توسکانینی رهبری کرد . در تدفین فیلیکس مندلسون نیز این اثر نواخته شد .


دانلود صوتی :


دانلود کامل ( به رهبری توسکانینی ) 1939
لینک کمکی
لینک کمکی


دانلود تصویری :

مشخصات :

ارکستر فلارمونیک برلین
رهبر ارکستر : کلادیو آبادو
سال : 2002

0 نظر:

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده