');

۴/۱۷/۱۳۸۸

سونات پیانو آپشیوناتا ( Appassionata Piano Sonata ) از بتهوون

سونات پیانو شماره 23 در فا مینور ( Piano Sonata No. 23 in F minor ) معروف به سونات آپشیوناتا «Appassionata» ( "به همراه احساسات " ) یکی از معدود سونات های لودویگ وان بتهوون است که اتمام آن 3 و شاید 4 سال به طول انجامید . این سونات یکی از سه سوناتی است که در زمان انتشار شهرتی بی نظیر یافتند ( دو سونات پیانو دیگر : سونات پیانو شماره 21 « والدستین » (Waldstein) , پیانو سونات شماره 26 « خداحافظی » ( Les Adieux ) ) نخستین تنظیم این سونات در سال 1807 در وین منتشر شد که بتهوون آن را به کنت فرانز فون برانسویک پیشکش کرده بود .
این سونات ، برخلاف سونات پیانو شماره 8 . « احساسات » ، که خود بتهوون بر آن نام نهاده بود ، در سال 1838 توسط یک ناشر نام گرفت .
این سونات پیانو تا زمان اتمام سونات پیانو شماره 29 معروف به کلاویه چکشی « Hammerklavier » مشهورترین سونات پیانو بتهوون محسوب می شد . 1803 سالی بود که ضعف شنوایی بتهوون کاملا رو به ناشنوایی رفت و اثراتی از تاثر بتهوون از نا شنوایی خود در سونات آپشیوناتا نیز دیده می شود .
اجرای کامل هر سه موومنت این اثر حدود 23 دقیقه زمان می برد .



موومنت شماره 1 : آلگرو آسای
( Movement no.1 / Allegro assai / 9'05" / Download )

موومنت شماره 2 : آنداته کن موتو - آتاکا
( Movement no.2 / Andante con moto - attaca / 5'58" / Download )

موومنت شماره 3 : آلگرو ما نون تروپو - پرستو
( Movement no.3 / Allegro ma non troppo - Presto / 9'55" / Download )


2 نظر:

Unknown گفت...

این اثر رو میشه به معنای واقعی یه شاهکار موسیقایی و یکی از پرشور آثار آهنگ ساز به حساب آورد، در تمامی اثر به خصوص در پاساژها و تریل های موومان ابتدایی میشه حس درد و انزجار رو حس کرد.

در مورد امسش هم فکر می کنم این طوری باشه که ترجمه نام اثر به انگلیسی، Passionately هست که بیشتر می تونم (با توجه به محتوای اثر) به صورت "از روی تندخویی" ترجمه کنم.

ممنون میشم اگه مشخص کنید که اجرای چه کسی رو واسه دانلود گذاشتید.

به هر حال ممنون از بلاگ خوبتون

Sahand گفت...

بله متشکر از تذکر خوبتون ولی Appassionata در ایتالیایی به معنای شهوت انگیز که تا حدودی به مخصوصا به موومنت سوم میخوره هست ، ما هم که نمیتوانستیم بنویسیم سونات پیانو شهوت انگیز و همچنین نمیخوایم وبلاگمون رو فیلتر کنن و در مقاطع بالاتر تیر تو پامون بزنن ناچار هستیم ترجمه را قدری تغییر دهیم.
آهنگ ها هم اجرای ویلهلم کمپف است .
ما هم از حسن انتخاب شما سپاسگذاریم .

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده