');

۸/۲۸/۱۳۸۸

میسا سولمنیس ( Missa Solemnis )


میسا سولمنیس در ر ماژور اپوس 123 ( Missa Solemnis in D Major . Op.123 ) در بین سال های 1819-1823 توسط لودویگ وان بتهوون خلق شد . این اثر برای اولین بار در 7 آپریل 1824 در سنت پترزبرگ تحت نظارت یکی از دوستان و حامیان بتهوون شاهزاده نیکولای گالیتزین به روی صحنه رفت . از اجرا های مشهور این اثر همچنین میتوان به اجرای ناقص آن در شهر وین به تاریخ 7 می 1824 اشاره کرد . در آن اجرا قسمت های "Kyrie" ، "Credo" و "Agnus Dei" توسط خود آهنگساز رهبری شدند . این اثر از قدرتمند ترین آثار بتهوون ، و همچنین همراه با مس بزرگ در سی مینور اثر باخ از قدرتمند ترین مس های ساخته شده به شمار می روند .
این اثر بدون شک یکی از شاهکار های بتهوون بوده که نهایت قدرت موسیقیایی وی را نمایانگر می شود هرچند به هیچ وجه در میان عام شهرتی نظیر شهرت سونات ها یا سمفونی هایش را ندارد . این اثر تقریبا در محدوده زمانی سمفونی نهم و بعد از دیگر مس وی ، مس در سی ماژور ، اپوس 86 که از شهرتی کمتر برخوردار است ، نوشته شد .

ساز ها :
ساز های بادی-چوبی :
  • 2 فلوت
  • 2 ابوا
  • 2 کلارینت
  • 2 فاگوت
  • کنترافاگوت
ساز های بادی-برنحی :
  • 4 هورن
  • 2 ترومپت
  • ترومبون
ساز های کوبه ای :
  • تیمپانی
ساز های زهی :
  • ویلون ( دو سری )
  • ویلونسل
  • ویولا
  • کنتراباس + تک نواز
خوانندگان :
  • آلتو
  • تنور
  • باس
  • سوپرانو
  • گروه کر باس



ساختار :
  1. Kyrie : به جرات میتوان گفت این موومنت سنتی ترین در نوع خود است و از تمام آرایش های یک مس سنتی پیروی می نماید . این موومنت یک بار تکرار با ساختار ABA دارد . با گروه کر و در آخر چهار تک خوان به انتها می رسد .
  2. Gloria : تغییر سریع واریاسیون ها و تم ها از ویژگی های این موومنت زیبا است . ابتدا با تمپویی نزدیک به 3/4 آغاز شده و با دو فاگ بزرگ به انتها می رسد . متن شعر "n gloria Dei patris. Amen" در این موومنت خوانده می شود .
  3. Credo : یکی از زیباترین موومنت ها به قلم بتهوون ! با یک کورد که دوبار تکرار می گردد آغاز شده که باعث مدلاسیون موومنت میگردد . Credo نیز مانند Gloria با ورود ناگهانی آواز هایی تند و قدرتمند به نهایت زیبایی میرسد و نهایت هارمونی را به وجود می آورند .
  4. Sanctus : تا Bendedictus موسیقی یک روند کاملا کلاسیک و معمولی را طی میکند . ولی ناگهان پس از یک پرلود ارکسترال ، تک نواز ویلون وارد صحنه شده و پس از ثانیه هایی صدای ویلون موسیقی را میپوشاند و همراه با گروه کر نوعی حس از ورود روح مقدس (جبرئیل) به زمین به وجود می آورد .
  5. Agnus Dei : این موومنت با خواهش و التماس همراه بوده و با شعر "miserere nobis" ("بر ما رحم کن") با صدای های تنور و باس مردان آغاز می شود . پس از آن یک سری دعا در ر ماژور با مضمون "dona nobis pacem" ("به ما صلح عنایت کن") خوانده می شود . پس از این قطعه قطعه ناگهان با سر و صدای اشیاء پر می شود و به صورت دراماتیک و زیبایی به انتها میرسد . ( مانند قطعه میسا در تمپور بل "Missa in tempore belli" اثر هایدن )


دانلود صوتی

مشخصات :
ارکستر فلارمونیک و گروه کر نو
رهبر ارکستر : اتو کلمپرر ( Otto Klemperer )

3 نظر:

moon-light گفت...

بسیار گشته ام اما متن میسا سولمنیس را نیافته ام. باتوجه به اینکه می گویند متن برای خود بتهوون هم بسیار مهم بوده. کمک کنید لطفا.

ناشناس گفت...

سلام
متشکر از مطالب عالی که قرار می دهید.
لینک ها خراب شده اند لطفا مجددا بارگزاری کنید
ممنون

حسام گفت...

خسته نباشید اصلا دانلود نمیسه

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده