');

۵/۲۰/۱۳۸۸

مس در سی مینور ( Mass in B Minor , BWV 232) از باخ

مس در سی مینور ، مسی لاتین است که توسط یوهان سباستین باخ نوشته شده است . تاریخ آغاز آن به سال 1724 و اتمام آن سال 1749 باز می گردد ( باخ در سال 1750 از دنیا رفت ) . باخ به طور کلی به این اثر عنوانی نداده است ولی هر قسمت این اثر برای خود عنوانی دارند .
با این که باخ یک مسیحی طرفدار لوتر بود ، مشخص نیست که او این مس را به مذهب لوتریسم یا به کلیسای دربار ساکسون ها پیشکش کرده است . ای اثر شامل 5 قسمت می باشد :
  1. Kyrie : مانند هر مس مذهبی دیگری با «خدایا ما را رحمت کن » آغاز می شود و با مقدمه کوتاه ارکستر و آواز دسته جمعی آغاز می شود و به دنبال آن دو خواننده زن ( سوپرانو و متسوسوپرانو ) آواز می خوانند که در پایان این قسمت نیز تکرار می شود
  2. Gloria : نخست همراه آواز دسته جمعی « به افتخار خدایی که در ملکوت است » شروع می شود ، آنگاه خواننده متسو سوپرانو با همراهی ویلون آواز زیبا و بی نظیری را با نام « تو را می پرستم » می خواند . آواز هایی که به وسیله سوپرانو و تنور کنتر پوانتیک خوانده می شود با در آمد ساز های بادی و فلوت ، یکی از زیباترین قطعات مس است . آواز دسته جمعی « تو که گناهان دنیا را بخشیده ای » و آواز کنتر آلتو « تو که طرف راست پدر می نشینی » هر کدام به گونه ای زیبا خوانده می شوند و با دنبال آن آواز باس به وسیله فاگوت و کنتراباس همراهی می شود و سر انجام با سرود دسته جمعی « با روح شاد و مقدس در ستایش خداوند پدر » پایان می پذیرد .
  3. Gredo : « ایمان دارم » عبارتی است که برای اولین بار حواریون مسیح گفتند و این قطعه اشاره به آن ها است . آواز دیگر درباره تولد مسیح است « و در روح مقدس مریم باکره به هیأت انسان در آمد » Crucifix « مصلوب شدن مسیح » با آواز گروهی آرام و حزن انگیزی خوانده میشود . آواز گروهی Etresurrexit بازگشت مسیح و عروج او به آسمان است . « تنها به بخشنده ی گناهان اعتقاد دارم » قطعه ی پایانی است .
  4. Sanctus : متشکل از چند آواز گروهی است که با آواز Benedictus که به وسیله تنور با همراهی ویلون و ارکستر خوانده می شود ، پایان می پذیرد .
  5. Agnus Dei : « بره ی خدا » آخرین قسمت مس است که با آواز کنترالتو شروع می شود و با آواز دسته جمعی « به ما صلح و صفا اعطا کن » پایان می پذیرد .



دانلود کامل صوتی :

مشخصات :
Margaret Marshal..........................Soprano I
Janet Baker.....................................Soprano II & Contralto
Robert Tear.....................................tenor
Samuel Ramey................................bass
Premier Violin................................Iona Brown
Conductor.......................................Sir Neville Marriner
Recorded ....................................... London , 11/1977
Academy and Chorus of St.Martin-in-the-fields

0 نظر:

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده