مسیح (HWV56) اوراتوریوییست اثر جرج فردریک هندل بر اساس لیبرتویی از چارلز جننز (Charles Jennens) . این اثر در تابستان 1741 ساخته شد و برای اولین بار در 13 آپریل 1742 در دوبلین به روی صحنه رفت . مسیح مشهورترین قطعه هندل و همچنین جزو محبوب ترین قطعات کرال غربی به شمار می رود . قطعه مشهور هاله لویا "Hallelujah" یکی از عوامل شهرت این اوراتوریو می باشد .
این اثر در شکل آوازی زندگی حضرت مسیح (ع) به باور مسیحیان است . قسمت ابتدایی و همینطور بخش هاله لویا همچنان در بعضی کلیسا ها به عنوان سرود خوانده می شود . و در بعضی شهر ها این اثر توسط ارکستر فلارمونیک به عنوان سرود و برنامه ویژه کریسمس اجرا می شود . این اثر به طور کلی به سه بخش تقسیم می شود ، بخش اول بیشتر درباره داستان های مذهبی همچون داستان هایی که در شب کریسمس تعریف می شود است . بخش دوم درباره ی عشق حضرت عیسی به خدا ، زندگی او ، چگونگی مرگ و چگونگی زنده شدن او می باشد . بخش سوم به اتفاقات یاد شده در کتاب مکاشفه یوحنا "Book of Revelation" می پردازد و روز قیامت و بازگشت حضرت عیسی به زمین را یاد آور می شود .
قسمت سوپرانو با شعر "می دانم نجات دهنده ام زنده مانده است" ( I know that my Redeemer liveth ) اغلب در مراسم تدفین مسیحیان به گوش میرسد . همچنین در سر مزار هندل مجسمه ای از وی قرار دارد که این شعر را در دست دارد .
در تابستان 1741 هندل در اوج شهرت موسیقیایی خود ولی غرق در افسردگی و بدهکاری شروع به تنظیم لیبرتو مذهبی چارلز جننز برای چندی از کار های پیشین خود می کند . در تنها 24 روز قطعه مسیح به اتمام رسید ولی همانند بسیاری از کار های پیشین هندل ، مایه هایی از قطعات هنرمندان پیش از خود در آن موج میخورد . داستان ها به ما میگویند که هندل این قطعه را در عمارت جننز در لثنشایر در انگلستان نوشته ، هرچند که مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد . ولی میدانیم که ای قطعه در یک معبد به اتمام رسانده که متاسفانه امروزه چیزی از آن باقی نمانده است .
هاله لویا
این اثر در بهار 1742 در مرکز موسیقی نیل در خیابان فیشامبل به روی صحنه رفت . این اجرا با مکلات زیادی همراه بود که از مهمترین آن میتوان به تغییرات پی در پی قطعه توسط هندل و نابسامانی های سالن اجرا اشراه کرد . همچنین جاناتن سوییفت از کلیسای سنت پاتریک فشار زیادی بر هندل وارد کرد و اجرا را برای مدت کوتاهی لغو کرد . او از هندل خواست که نام اثر را به "یک اوراتوریو مقدس " ( A Sacred Oratorio ) تغییر دهد و تمام در آمد به دست آمده از کنسرت به بیمارستان های محلی برای مداوای بیماران تعلق گیرد . با همه ی مشکلات این اثر در 13 آپریل در دوبیلن به روی صحنه رفت . هندل به عنوان نوازنده هارپسیکورد و متیو دیبورگ (Matthew Dubourg) به عنوان رهبر ارکستر هنر نمایی کردند . دوبورگ ویلونیست ، رهبر ارکستر و آهنگسازی ایرلندی بود . آن دو برای اولین بار در 1719 در لندن همدیگر را ملاقات کردند و با هم کنسرت های زیادی برگزار نمودند .
هندل بعد از این کنسرت اثر خود را بار ها در مکان های دیگر شخصا رهبری کرد هر چند میزان توانایی ارکستر در هر کنسرت متفاوت بود . بعد از وی آهنگسازان های بسیاری واریاسیون های بسیاری از این قطعه استخراج کردند که از آن ها میتوان به کار دیگر آهنگساز بزرگ ولفگانگ آمادئوس موتزارت K.572 ترجمه شده به آلمانی اشاره کرد . موتزارت در این واریاسیون از یک هورن فرانسوی به جای ترومپت استفاده کرد .
این اثر در شکل آوازی زندگی حضرت مسیح (ع) به باور مسیحیان است . قسمت ابتدایی و همینطور بخش هاله لویا همچنان در بعضی کلیسا ها به عنوان سرود خوانده می شود . و در بعضی شهر ها این اثر توسط ارکستر فلارمونیک به عنوان سرود و برنامه ویژه کریسمس اجرا می شود . این اثر به طور کلی به سه بخش تقسیم می شود ، بخش اول بیشتر درباره داستان های مذهبی همچون داستان هایی که در شب کریسمس تعریف می شود است . بخش دوم درباره ی عشق حضرت عیسی به خدا ، زندگی او ، چگونگی مرگ و چگونگی زنده شدن او می باشد . بخش سوم به اتفاقات یاد شده در کتاب مکاشفه یوحنا "Book of Revelation" می پردازد و روز قیامت و بازگشت حضرت عیسی به زمین را یاد آور می شود .
قسمت سوپرانو با شعر "می دانم نجات دهنده ام زنده مانده است" ( I know that my Redeemer liveth ) اغلب در مراسم تدفین مسیحیان به گوش میرسد . همچنین در سر مزار هندل مجسمه ای از وی قرار دارد که این شعر را در دست دارد .
در تابستان 1741 هندل در اوج شهرت موسیقیایی خود ولی غرق در افسردگی و بدهکاری شروع به تنظیم لیبرتو مذهبی چارلز جننز برای چندی از کار های پیشین خود می کند . در تنها 24 روز قطعه مسیح به اتمام رسید ولی همانند بسیاری از کار های پیشین هندل ، مایه هایی از قطعات هنرمندان پیش از خود در آن موج میخورد . داستان ها به ما میگویند که هندل این قطعه را در عمارت جننز در لثنشایر در انگلستان نوشته ، هرچند که مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد . ولی میدانیم که ای قطعه در یک معبد به اتمام رسانده که متاسفانه امروزه چیزی از آن باقی نمانده است .
هاله لویا
این اثر در بهار 1742 در مرکز موسیقی نیل در خیابان فیشامبل به روی صحنه رفت . این اجرا با مکلات زیادی همراه بود که از مهمترین آن میتوان به تغییرات پی در پی قطعه توسط هندل و نابسامانی های سالن اجرا اشراه کرد . همچنین جاناتن سوییفت از کلیسای سنت پاتریک فشار زیادی بر هندل وارد کرد و اجرا را برای مدت کوتاهی لغو کرد . او از هندل خواست که نام اثر را به "یک اوراتوریو مقدس " ( A Sacred Oratorio ) تغییر دهد و تمام در آمد به دست آمده از کنسرت به بیمارستان های محلی برای مداوای بیماران تعلق گیرد . با همه ی مشکلات این اثر در 13 آپریل در دوبیلن به روی صحنه رفت . هندل به عنوان نوازنده هارپسیکورد و متیو دیبورگ (Matthew Dubourg) به عنوان رهبر ارکستر هنر نمایی کردند . دوبورگ ویلونیست ، رهبر ارکستر و آهنگسازی ایرلندی بود . آن دو برای اولین بار در 1719 در لندن همدیگر را ملاقات کردند و با هم کنسرت های زیادی برگزار نمودند .
هندل بعد از این کنسرت اثر خود را بار ها در مکان های دیگر شخصا رهبری کرد هر چند میزان توانایی ارکستر در هر کنسرت متفاوت بود . بعد از وی آهنگسازان های بسیاری واریاسیون های بسیاری از این قطعه استخراج کردند که از آن ها میتوان به کار دیگر آهنگساز بزرگ ولفگانگ آمادئوس موتزارت K.572 ترجمه شده به آلمانی اشاره کرد . موتزارت در این واریاسیون از یک هورن فرانسوی به جای ترومپت استفاده کرد .
ساز ها (نسخه اصلی)
نسخه اصلی این اثر برای ساز های زیر نوشته شده است : ساز های بادی-چوبی :
- 2 ابوا
- فاگوت
- 2 ترومپت
- تیمپانی
- ویلون
- ویلونسل
- کنتراباس
- ویولا
ساز ها ( نسخه بازنویسی شده توسط موتزارت)
نسخه بازنویسی شده توسط موتزارت ساز های زیر را مشمول می شود :
ساز های بادی-چوبی :
ساز های بادی-چوبی :
- 2 فلوت
- 2 ابوا
- 2 کلارینت
- 2 فاگوت
- 2 هورن
- 2 ترومپت
- 3 ترومبون
- تیمپانی
- ویلون
- ویولا
- ویلونسل
- کنتراباس
ساز ها (نسخه 1959)
صحنه دوم : روز رستاخیز
صحنه سوم : پیروزی بر مرگ و گناه
صحنه چهارم : تکریم از عیسی
در سال 1959 سر توماس بیکم این اثر را برای ساز های بیشتری تنظیم نمود که در همان سال توسط ارکستر فلارمونیک سلطنتی به روی صحنه رفت و موفقیت زیادی کسب کرد . امروزه این واریاسیون به ندرت توسط کسی به صورت زنده شنیده می شود .
ساز های بادی-چوبی : - 2 فلوت
- 4 ابوا
- 2 کلارینت
- 2 فاگوت
- کنترافاگوت
- 4 هورن
- 2 ترومپت
- 3 ترومبون
- توبا
- تیمپانی
- ویلون
- ویولا
- ویلونسل
- کنتراباس
- هارپ (چنگ )
قسمت بندی
صحنه دوم : پیشگویی ظهور عیسی
صحنه سوم : نشانه ای از نا آرامی
صحنه چهارم : پیشگویی از بارداری یک باکره ( اشاره به حضرت مریم )
صحنه پنجم : ظهور فرشته بر چوپانان
صحنه ششم : معجزات عیسی
صحنه دوم : مرگ عیسی ، عبور او از جهنم و زنده شدن دوباره او
صحنه سوم : معراج عیسی به بهشت
صحنه چهارم : خداوند هویت عیسی را در بهشت فاش میکند
صحنه پنجم : آغاز تبلیغ مسیحیت
صحنه ششم : جهان و حاکمان آن به انجیل پشت می کنند
صحنه هفتم : خشم خداوند
صحنه اول : وعده رستگاری از سقوط آدم این اثر همانطور که قبلا ذکر شد به سه قسمت تقسیم می شود ، در اجرا های متفاوت ممکن است ترتیب زیر رعایت یا به طور کلی اجرا نشود :
قسمت اول : تولد
صحنه اول : پیشگوییصحنه دوم : پیشگویی ظهور عیسی
صحنه سوم : نشانه ای از نا آرامی
صحنه چهارم : پیشگویی از بارداری یک باکره ( اشاره به حضرت مریم )
صحنه پنجم : ظهور فرشته بر چوپانان
صحنه ششم : معجزات عیسی
***
قسمت دوم : ناکامی ها ، شکنجه ها و مرگ
صحنه اول : فداکاری عیسی ، شکنجه وی و در نهایت مصلوب شدن ویصحنه دوم : مرگ عیسی ، عبور او از جهنم و زنده شدن دوباره او
صحنه سوم : معراج عیسی به بهشت
صحنه چهارم : خداوند هویت عیسی را در بهشت فاش میکند
صحنه پنجم : آغاز تبلیغ مسیحیت
صحنه ششم : جهان و حاکمان آن به انجیل پشت می کنند
صحنه هفتم : خشم خداوند
***
قسمت سوم : آخرالزمان
صحنه دوم : روز رستاخیز
صحنه سوم : پیروزی بر مرگ و گناه
صحنه چهارم : تکریم از عیسی
0 نظر:
ارسال یک نظر