');

۶/۲۵/۱۳۸۸

دوئت های رومانتیک برای ویلون و پیانو



مجموعه قطعات رومانتیک Op.75 B. 150 (به انگلیسی :Romantic Pieces ) (به چک :Romantické kusy ) در ژانویه 1887 توسط آنتونین دورژاک نوشته شدند .این قطعات برگرفته شده از اثر قبلی آهنگساز - یک تریو* برای دو ویلون و یک ویولا - به نام" مینیاتورز" (Miniatures) هستند.

در آن زمان خانواده آهنگساز به همراه مادر زن او در خانه ای در پراگ زندگی میکردند . وی یکی از اتاق هایش را به یک دانشجوی شیمی جوان به نام ژوزف کروزاجاره داده بود . کروز با وجود اینکه نزد یکی از ویلونیست های تئاتر ملی پراگ به نام ژان پلیکان به هنرآموزی اشتغال داشت ، درنواختن ساز ویلون مهارت چندانی به دست نیاورده بود . کروز و پلیکان معمولا درهمان اتاق اجاره ای در خانه به تمرین مشغول می شدند . دورژاک ، که خود نوازنده ی چیره دست ویولا بود ، پس از شنیدن تمرین آنها به فکر نوشتن یک تریو برای دو ویلون و یک ویولا افتاد که نتیجه آن تریوی "ترزتو در دو ماژور" (Terzetto in C Major) بود . دورژاک این تریو را طی یک هفته از 7 تا 14 ژانویه 1887 نوشت . کروز به دلیل ضعف مهارت موفق به اجرای این اثر نشد و این امر باعث شد تا دورژاک تریوی آسانتر دیگری به نام مینیاتورز در چهار موومنت با نام های "کاواتینا" ، "کاپریچو" ، "رومنس" ، "الیگی"** خلق کند .

دورژاک در نامه ای به تاریخ 18 ژانویه 1887 خطاب به ناشر آلمانی خود سیمراک*** (Simrock) می نویسد :

من دارم مینیاتور های کوچک مینویسم - تصور کن - و اینقدر از آن لذت میبرم که انگار دارم یک سمفونی بزرگ تنظیم میکنم - نظر شما چیه ؟ -درسته که این کار فقط آماتوره ... - ولی مگه بتهوون و شومان هم گاهی وقت خودشونو صرف آثار آماتور و کوچک نکردند ؟


دورژاک به نسحه اصل مینیاتور قناعت کرد و دیگر در آن تغییری به وجود نیاورد اما هر چند که بلافاصله پس از اتمام آن ، شروع به تنظیم قطعه برای ساز های ویلون و پیانو کرد . او چهار قطعه حاصل را قطعات رومانتیک اپوس75 نامگذاری کرد . تنها تاریخ موجود در انتهای نسخه دستنویس این اثر به روز 25 ژانویه سال 1887 باز می گردد . دورژاک بعد ها به طور کلی وجود این تریو ها را فراموش کرد و سال ها بعد در 1901 خطاب به سیمراک گفت :
چیزی که از همان روز اول قرار بوده تریو باشد ... رومنس خوبی از آب در نمی آید ...
این تریو ها بعد ها در سال 1938 کشف شدند .


اجرا

این اثر برای اولین بار در 30 مارس 1887 در پراگ به روی صحنه رفت . نوازندگی پیانو را دورژاک و ویلون را کارل اندریچک به عهده گرفتند . نسخه تریو برای اولین بار توسط ارکستر مجلسی پراگ در 24 فوریه 1938 به روی صحنه رفت .

قطعات رمانتیک برای اولین بار در برلین توسط سیمراک و مینیاتورز برای اولین بار در 1945 توسط انتشارات "Hudební Matice Umělecké Besedy" منتشر گردیدند.


دانلود



-------------------------------------------------
* سه نوازی
**"Cavatina", "Capriccio", "Romance" and "Elegy" Or "Ballad"
***فریتز سیمراک : انتشارات رو به عنوان ارثیه خانوادگی از پدربزرگش به ارث برده بود . وی یکی از بزرگترین ناشران آثار عصر رومانتیک بود و از بهترین دوستان آهنگسازانی چون آنتونین دورژاک و یوهانس برامس محسوب می شد . وی تمام آثار برامس را از اپوس 16 تا 120 منتشر کرده است .
****به علاقمندان دانلود مومنت اول را توصیه میکنیم .

0 نظر:

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده