');

۴/۱۸/۱۳۸۸

سونات پیانو والداشتاین ( Waldstein Piano Sonata )

سونات پیانو شماره 21 در دو ماژور اپوس 53 , ( The Piano Sonata No. 21 in C major, Op.53 ) مشهور به والداشتاین « Waldstein» یکی از سه شاهکار دوره ی میانی آهنگسازی لودویگ وان بتهوون بود . ( دو سونات پیانو دیگر : سونات پیانو شماره 23 « آپشیوناتا » (Appassionata) , پیانو سونات شماره 26 « خداحافظی » ( Les Adieux ) ) این سونات در تابستان سال 1804 به اتمام رسید . در آن زمان این سونات به طور قابل ملاحظه ای از نظر تاکتیک های نوازندگی نسبت به سونات های قبل خود جلو افتاد همچنین دروازه ای نوین برای آثار بعدی بتهوون و آهنگسازان بعد از او گشود .
گفته می شود که بتهوون این اثر را به دوست و پشتیبان خود کنت فردینارد ارنست گابریل فون والداشتاین تقدیم کرده است . این سونات همچنین به دلیل طنین قدرتمند خود با نام « L'Aurora » ( به ایتالیایی : غروب ) نیز شناخته می شود .


موومنت شماره 1 : آلگرو کن بریو
( Movement no.1 / Allegro con brio / 10'46" / Download )

موومنت شماره 2 : انترودوسشن : آداجیو مولتو - آتاکا
( Movement no.2 / Introduzione : Adagio molto - attaca / 4'35" / Download )

موومنت شماره 3 : روندو : آلگرتو مودرتو - پرستیسیمو
( Movement no.3 / Rondo : Allegretto moderato - prestissimo / 9'55" / Download )
کلیه آهنگ ها اجرای فردی کمپف می باشد.


1 نظر:

Unknown گفت...

اتفاقا همون موقعی که این پست رو دادین من داشتم این سونات زیبا رو گوش میدادم، وقتی داشتم به خواب میرفتم با موومان آداجیو از کنسرتو پیانوی 5 (امپراتور) به خواب رفتم، الانم که دارم نظر می نوسیم دارم موومان فیناله از سمفونی 9 بتهوون رو گوش میدم!!!

این قطعه (البته طبق آنالیزی که ازش خوندم) به خوبی می تونه حس یه روز فعال و پرکار، شب تاریک و طلوع صبح زیبا رو تو ذهن تداعی کنه که این به ترتیب در هر سه موومانش هست. و تنها می تونم بگم یه شاهکاره.

ضمنا توصیه می کنم اجراهای آلفرد برندل هم گوش کنید، چون به نظر من واقعا یکی از معدود کسایی که تفسیرش به نظر من همون چیزیه خود بتهوون می خواسته.

ممنون از بلاگتون

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده