شهرزاد* اپوس 35 ( Scheherazade Op.35 ) سوئیت سمفونیکی است که در سال 1888 بر پایه داستان های هزار و یک شب توسط نیکولای ریمسکی-کورساکف نوشته شده است . اجرای ارکستر به طور کامل یک تم روسی و یک تم شرقی -که تاثیر بسیاری بر موسیقی روس گذاشت - را شامل می شود . به طور کلی این سوئیت سمفونیک مشهورترین اثر کورساکف شناخته می شود . این اثر در باله ای از مایک فوکین (Michel Fokine ) استفاده شد که با اعتراض جمعی از طرفداران کورساکف به رهبری بیوه ی وی ، نادژدا ریمسکی-کورساکف رو به رو شد .
تاریخچه آهنگسازی
در طی زمستان 1887 هنگامی که کوراسکف بر روی اپرای ناتمام الکساندر برودین به نام شاهزاده ایگور کار میکرد ، تصمیم به ساختن قطعه ای ارکسترال از روی داستان های هزار و یک شب گرفت . پس از آماده سازی اولیه این اثر ، وی به همراه خانواده خود به گلینکی-ماروینا داچا (Glinki-Mavriny dacha) رفت و در تابستان همان سال ، دو اثر مهم سوئیت سمفونیک شهرزاد و اورتور فستیوال روسی (Russian Easter Festival Overture) را به اتمام رساند . با توجه به نت های نسخه دستنویس احتمال می رود که وی این اثر را در بازه ی زمانی 4 جولای تا 7 آگوست تکمیل کرده باشد .
شهرزاد به طور کلی شامل 4 موومنت می باشد که همه ی آن ها با هم یک تم واحد را تشکیل می دهند . گفته می شود که کورساکف این اثر را برای به وجود آوردن حسی از داستان های فانتزی مشرق-زمین ، برای مردم روسیه نوشته است .
کورساکف قصد داشته که مومنت های این اثر را مانند هر اثر ارکسترال دیگری ، پرلود ، بالاد ، آداجیو و فاینال (Prelude, Ballade, Adagio and Finale) نامگذاری کند ، اما به دلیل اصرار آناتولی لیادوو (Anatoly Lyadov) ، هر موومنت این اثر را بر اساس یک داستان از کتاب هزار و یک شب نامگذاری نموده است :
شهرزاد به طور کلی شامل 4 موومنت می باشد که همه ی آن ها با هم یک تم واحد را تشکیل می دهند . گفته می شود که کورساکف این اثر را برای به وجود آوردن حسی از داستان های فانتزی مشرق-زمین ، برای مردم روسیه نوشته است .
کورساکف قصد داشته که مومنت های این اثر را مانند هر اثر ارکسترال دیگری ، پرلود ، بالاد ، آداجیو و فاینال (Prelude, Ballade, Adagio and Finale) نامگذاری کند ، اما به دلیل اصرار آناتولی لیادوو (Anatoly Lyadov) ، هر موومنت این اثر را بر اساس یک داستان از کتاب هزار و یک شب نامگذاری نموده است :
- The Sea and Sinbad's Ship (دریا و کشتی سندباد )
- The Kalendar Prince ( شاهزاده کالندر )
- The Young Prince and The Young Princess (پرنس و پرنسس جوان)
- Festival At Baghdad (جشن در بغداد)
کورساکف به طور عمد نام موومنت ها را به طور در هم و مبهم انتخاب کرد تا به طور خاص مربوط به یک قصه نباشند . در تنظیمات بعدی این سوئیت سمفونیک ، کورساکف تم روسی آن را به شدت کوتاه نمود و تم شرقی را جایگزین کرد و دلیل آن این بود که وی میخواست شنونده با شنیدن موسیقی ، خود را در عالم رویا در حال ماجراجویی در کشور های مشرق زمین ببیند .
ساز ها
ساز های بادی-چوبی :
- 2 فلوت
- پیکولو
- 2 ابوا
- 2 کلارینت
- 2 فاگوت
- 4 هورن
- 2 ترومپت
- 3 ترومون
- توبا
- تیمپانی
- طبل باس
- طبل
- سنج
- مثلث
- گنگ
- تامبورین
- هارپ (چنگ)
- ویلون
- ویولا
- کنتراباس
- ویلونسل
2 نظر:
سلام من مدت زیادیه دنبال آهنگ " در استپ های آسیای میانه" اثر برودین میگردم. شما میتونید کمکم کنید؟
my email: my.light.room@hotmail.com
esme englishesho vasam mail kon shayad dashte bashamesh:
parhamkabiri@yahoo.com
ارسال یک نظر