');

۵/۲۰/۱۳۸۸

آنتونین دورژاک (Antonín Dvořák)

آنتونین لئوپولد دورژاک (Antonín Leopold Dvořák) در 8 سپتامبر سال 1841 دیده به جهان گشود . پدرش ، یک مسافرخانه داشت . آنتونین در موسیقی از خود استعداد پیش رسی بروز داد ، به این جهت با معلم و ارگ نواز دهکده شروع به کار کرد.برای پدرش که آینده ی او یکی از دو شغل هتل داری یا قصابی را در نظر گرفته بود ، هضم این مساله که به او اجازه دهد در بهترین مدرسه ی ارگ پراگ تحصیل کند ، بسیار دشوار بود.در آن مدرسه ، در همه ی رشته های مربوط به موسیقی معلومات درخشانی کسب کرد و عمیقاً با اساتید کلاسیک آشنا شد.او به دلیل ناتوانی های مالی خانوادگی ناچار شد در یک ارکستر درجه دو ویلن بنوازد.در 1862 توانست درارکستر اپرای ملی که به تازگی تاسیس شده بود ، شغلی دست وپا کند.در آنجا موسیقی (اسمتانا) (احتمالاً به رهبری خود (اسمتانا)) و نیز (نامزد فروخته شده) (1866) را شنید.به این ترتیب دورژاک با موسیـقی ناسـیونالیسـتی چکآشنا شد و آنرا سرمشق خود قرار داد.بخت بزرگ زندگی او برانگیختن ستایش برامس بود که زمین و آسمان را برای گشودن درهای موفقیت به روی او به لرزه آورد.به لطف مراوده با برامس ، بزودی ناشرین موسیقی برسر تصاحب ساخته های دورژاک به رقابت با یکدیگر افتادند ، ناشرینی که بزرگترین استاتید و نوابغ موسیقی چون (ریشتر) ، (هـ. فون بولو) ، (لیست) و (یواخیم) را در برنامه ی کار خود دست به سفرهای فراوانی به ویژه به انگلستان زد.در 1891 استاد کمپوزیسیون و در 1901 رییس کنسرواتوار ملی موسیقی نیویورک شد.دورژاک به یاری تدریس ، نفوذی بی چون و چرا بر تحول مکتب چک گذاشت ، او ، اسمتانا و یاناچک ، بانیان این مکتب بودند.در میان شاگردانش می توان از(سوگ) (که بعدها داماد او شد) و(نوواک) نام برد.


هنر دورژاک شبیه به هنر اسمتانا است.برای موسیقی ملی از برامس ، و برای کلاسیسیسم در شکل ، تحریر هارمونیک و سازبندی پرتحرک از شوبرت یاری گرفت.در بخش اعظم آثار او ، احساسات ملی یا به عبارت بهتر اسلاو ، نه تنها با پیوستن به نمونه های ملودیک و ریتمیک موسیقی محلی ، بلکه با شکل خاص در غنایی که منابع فرهنگی مردمی چک از آن تغذیه می شوند ، به وصف درمی آیند.

کارهای اصلی

10 اپرا از معروفترینشان: ژاکوبین ، سرت آکاکا (شیطان و کاترین) ، روزالکا

موسیقی کرال : سنت لودمیلا ( اورتوریو بزرگ ملی ) ، مس در ر ماژور

موسیقی سمفونیک : 9 سمفونی که معروفترینشان سمفونی شماره 7 در ر مینور و سمفونی شماره 9 معروف به سمفونی دنیای نو.، 2 سری رقص های اسلاو ، پوئم سنفونیک ، سوییت ، اوورتور ، کنسرتوهی بی شمار برای پیانو ، ویلن ، ویلنسل.موسیقی مجلسی : 12 کوارتت زهی ، 5 کویینتت که 2 تای آن با پیانو است ، قطعاتی برای ویلن و پیانو ، قطعات بی شمار برای پیانو از آن ها : (والس ، مازورکا) و سرانجام صدها ملودی و دوئو.

آثار انتخابی : (روزالکا) (اپرای پراگ) ، (شیطان و کاترین) (اپرای پراگ) ، رکوییم (آنسرل) ، سنفونی شماره ی 8(کوبلیک) ، شماره ی 9 (کارایان ،توسکانینی) ، کنسرتو ویلنسل (فورنیه)

نمونه ای از آثار :
Duet For Violin & Piano :
Romance No.1 Op.75
Romance No.2 Op.75

2 نظر:

ناشناس گفت...

سلام دوستان.(آقا سهند وآقا علیرضا) من همیشه به وبلاگتون سر میزدم . اما از خرداد ماه که شیطان ویلن نوازتون رو دوباره کوک کردین دیگه اجازه ورود رو به بهتر از ماها دادین. لطف کنید واسه من رمز ورود بفرستین...البته خواهشن.......متشکرم. (من از صفحه ذخیره شده تا اینجا خودمو رسوندم) (farshad7053@gmail.com or farshad7053@yahoo.com)

farhad گفت...

رمز ورود لطفا.

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده