');

۴/۱۰/۱۳۸۸

فرانسیسکو تارگا ( Francisco Tárrega )




فرانسیسکو تارگا در 27 نوامبر 1852 در ویلارئال در استان کاستلون اسپانیا به دنیا آمد . او را بزرگترین استاد در تاریخ موسیقی گیتار به حساب می آورند . در 8 سالگی ، پس از دیدن کنسرت گیتار مانوئل گونزالس شیفته این ساز شد و فراگیری آن را آغاز نمود . هنگامی که فقط 11 سال داشت به همرا گیتارنواز بزرگ جولیا آرکاس روی صحنه رفت . سپس تارگا در هنرستان مادرید و بارسلونا به تدریس گیتار مشغول شد . در سال 1880 وی دست به سفر هایی برای کنسرت در خارج کشور زد و در بزرگترین پیتخت های اروپایی کنسرت هایی اجرا نمود : پاریس ، لندن ، بروکسل ، بن و رم . شهرت وی در طول حیاتش به سرعت از مرز های اسپانیا فراتر رفت . در سالهای پایان عمر ، وی به دلایل مربوط به سلامتی نسبتا گوشه گیر شد و بیشتر در محافل شاگردان و یا دوستان می نواخت . وی در پانزدهم ئسامبر سال 1909 به دنبال یک حمله مغزی در بارسلون در گذشت .

اگر چه تارگا روش آموزش گیتار منتشر ننمود ، برای هر شاگرد تمرینات معینی می نوشت. در حقیقت وی را به عنوان بنیانگذار تکنیک نوین گیتار می شناسند . شاگردان وی ( گارسیا فورتئا ، دومینگو پرا ، ریتا بروندی ، امیلیو پوژول ، و میگوئل لوبت ) که بعد ها خود مشهورترین اساتید گیتار شدند ، دانسته های وی را در سراسر جهان پراکنده نمودند . تارگا از این هت معروف بود که صدایی قوی و پر از ساز بیرون می آورد . میگویند وی اغلب برای ایاد نوانس و رنگ صحیح یک نت معین ساعت های متمادی تلاش می نمود . در مورد ظرافت های اجرایی پر کار و پر زحمت ، وی تلاش نمود تا بهترین روش تکنیک نوازندگی را به ویژه برای دست راست توسعه بخشد . برای مثال استفاده سیستماتیک ازآپویاندو ، پوزیسیون صحیح دست راست با بالا گرفتن مچ دست ، همچنان به عنوان اصول معتبر نوازندگی باقی مانده اند .




تارگا از آثار آهنگسازان بزرگی چون باخ ، هندل و بتهوون تنظیمات بیشماری برای گیتار از خود بجای گذاشت و خود نیز آثاری در فرمهای پرلود ، رقص و اتود نوشت که از این میان برای مثال Lagrima ( قطره اشک ) یا Recuerdos de la Alhambra ( خاطرات الحمرا ) امروز از رپرتوار استاندارد کنسرت های گیتار به شمار می آیند .

دانلود کنید :

استادی شماره 1 ( Estudio Nu.1 )
آداجیو در لا ماژور ( Adagio in A-Dur )
قطره اشک ( Lagrima )


دانلود کنید :

خاطرات الحمرا ( Recuerdos de la Alhambra )
( تصویری / صوتی )

کاپریچو ( Capricho Arabe )
( تصویری / صوتی )

درسی در می مینور ( Study In E Minor )
( تصویری / صوتی )




قصر الحمرا جایی که تارگا قطعه خاطرات الحمرا را از آن الهام گرفته است

0 نظر:

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده