');

۳/۳۰/۱۳۸۹

سمفونی شماره هفت (Symphony No.7 in A Major)

سمفونی شماره هفت در لا ماژور اپوس 92 (Symphony No. 7 in A major, Op. 92) در کنار سمفونی های شماره نه ، پنج و سه از پر آوازه ترین سمفونی های بتهوون محسوب می شود . وی کار بر روی این سمفونی را در سال 1811 ، هنگامی که برای بهبود سلامت خود در چشمه های آب گرم شهر تپلیس در بوهم* به سر میبرد ، آغاز کرد . این سمفونی در سال 1812 به اتمام رسید و به کنت موریتز فون فرایز (Count Moritz von Fries) پیشکش شد . موومنت دوم این سمفونی از شهرت بی همتایی بر خوردار است و به دفعات از آن در فیلم ها و تبلیغات تلویزیونی استفاده شده است .






نخستین اجرا (Premiere)
این اثر برای اولین بار در هشتم دسامبر 1813 ( هفدهم آذر 1191 ه . ش ) در وین به رهبری بتهوون به روی صحنه رفت . کلیه درآمد این اجرا برای درمان سربازان مجروح نبرد هانائو ** فرستاده شد . در این اجرا همچنین قطعه پیروزی ولینگتون*** اثر بتهوون نیز نواخته شد . از نکات جالب توجه دیگری که می توان به آن اشاره کرد حضور موسیقیدانان و نوازندگان برجسته ای از جمله لوییس اسپوهر (Louis Spohr) ، یوهان هامل (Johann Hummel) ، جیاکومو میربیر (Giacomo Meyerbeer) ، آنتونیو سالیری (Antonio Salieri) ،آنتون رومبرگ (Anton Romberg) [ویلون] دومنیکو دراگونتی (Domenico Dragonetti) [کنتراباس] و گیتاریست نامدار مائورو جولیانی (Mauro Giuliani) است . جولیانی در این اجرا ویلونسل مینواخت .


قسمت کوتاهی از موومنت دوم ، تم اصلی ، دانلود صوتی این قسمت (2 مگابایت)




سازبندی (Instrumentation)

ساز های بادی-چوبی :
  • 2 فلوت
  • 2 ابوا
  • 2 کلارینت
  • 2 فاگوت
ساز های بادی-فلزی :
  • 2 هورن
  • 2 ترومپت
ساز های کوبه ای :
  • تیمپانی
ساز های زهی :
  • ویلون
  • ویلونسل
  • کنتراباس
  • ویولا

ساختار (Form)
این سمفونی از چهار موومنت به شرح زیر تشکیل شده است :
  1. Poco sostenuto — Vivace
  2. Allegretto
  3. Presto — Assai meno presto trio
  4. Allegro con brio
اجرای کامل به طور میانگین 35 دقیقه به طول می انجامد .


تاثیرات
زیبایی این سمفونی و به خصوص موومنت دوم سبب استقبال بی نظیر مردم از این سمفونی گردید و شهرت بتهوون را یه عنوان یک سمفونی نویس دو چندان کرد .
آهنگساز و موسیقیدان آنتونی هاپکینز درباره ی این سمفونی می گوید :
سمفونی هفتم شاید بیش از هر سمفونی دیگری ما را متاثر میکند . موقع گوش دادن به نظر می رسد که نت ها یک به یک از روی صفحه پرواز میکنند . خود بتهوون هم از این سمفونی به عنوان " یکی از بهترین کار هایم " یاد کرده است . ما کی هستیم که قضاوت او را زیر سوال ببریم .


از دیگر تحسین کنندگان این سمفونی میتوان به ریچارد واگنر (Richard Wagner) ، کارل ماریا فون وبر (Carl Maria von Weber) ، و توماس بیچم (Thomas Beecham) اشاره کرد .




دانلود صوتی

I
II
III
IV



دانلود تصویری

مشخصات :
رهبر ارکستر : کلادیو آبادو
ارکستر فلارمونیک برلین
سال ساخت : 2001
حجم : 404 مگابایت
DVDrip
36 دقیقه

Rapidshare Links
Part 1
Part 2
Part 3
Part 4
Part 5


_____________________________________________________
* بوهم : منطقه‌ای تاریخی در اروپای مرکزی است که امروزه در بخش غربی جمهوری چک جای گرفته‌است. بوهم از سرزمین‌های چک پیشین است.
** نبرد هانائو : نبردی که در سی و سی و یکم اکتبر 1813 میان نیرو های متحد اتریش-باواریا به رهبری کارل فیلیپ فون ورده و نیرو های در حال عقب نشینی ناپلئون بناپارت در گرفت . این جنگ با وجود اینکه نسبت به دیگر جنگ های ناپلئون مانند واترلو و استرلیتز از وسعت کمتری برخوردار بود ، پیروزی استراتژیکی بزرگی برای ناپلئون محسوب می شد .
***پیروزی ولینگتون : نام قطعه ای که بتهوون به مناسبت پیروزی دوک ولینگتون در نبرد ویتوریا در اسپانیا ، ساخت و به وی پیشکش کرد .

1 نظر:

ناشناس گفت...

سلام
باتشکر از وبلاگ بسیار بسیار خوبتون می خواستم بگم اگرممکنه ویدئوی اجرای سمفونی 7 را در فورشیردآپلود کنید و می خواستم بدونم در قسمت ویدئوهایی که گذاشتید چه طوری می تونم ویدئوی asturias رو دانلود کنم؟
با تشکر فراوان

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده