');

۶/۱۲/۱۳۸۸

یانیس ( یانی ) سوتیریوس کریسلوماسیس ( Yiannis Hrysomallis )

شناسنامه هنری :

نام : یانی ( یانیس )
نام خانوادگی : سوتیریوس کریسلوماسیس
تولد : 13 نوامبر 1954 ( 23 آبان 1333 )
محل تولد : کالاماتا ، یونان
سبک موسیقی : کلاسیک / New Age ( عصر جدید ) / contemporary instrumental ( همزمانی عصر ها )
پیشه : آهنگساز / پیانیست
ابزارهای مورد استفاده : پیانو / کیبورد
سال های فعالیت : از سال 1980 تا کنون

خلاصه :


یانی کریسلوماسیس که او را یانی مینامند ، در 14 نوامبر 1954 و در کالاماتای یونان به دنیا آمد . او دومین فرزند سوتیری ( sotiri ) و فیلیتسا ( felitsa ) بود و یک برادر بزرگتر از خود و یک خواهر کوچکتر از خود داشت . او خودآموخته پیانو ، نوازنده کیبورد و آهنگساز میباشد . بعد از دریافت B.A. در رشته روانشناسی ، او زندگی اش را بر روی موسیقی استوار ساخت ، بر روی چیزی که هیچ تحصیلات آکادمیک و یا تجربه ای در این زمینه نداشت و حتی نمیتوانست یک نت را بخواند .


او نامزد دریافت جایزه گرمی * برای آلبوم سال 1992 اش ، Dare to Dream ، و متعاقبا برای آلبوم سال 1993 اش ، In My Time شد . موفقیت و شهرت جهانی او با انتشار کنسرتش در آکروپولیس ( Yanni Live In Acropolis ) در سال 1994 اتفاق افتاد . این شهرت به حدی بود که رتبه دوم فروش را در تمامی دورانها کسب کرد ( رتبه اول آن ، موزیک ویدئوی بسیار زیبای Thriller از مایکل جکسون میباشد ) . او تا به امروز بیش از 35 پلاتینیوم ** و آلبوم های طلایی ، به صورت جهانی ( که با احتساب کپی برداری های انجام شده چیزی بیش از 20 میلیون میشود ) در کارنامه اش دارد .
یانی به عنوان یکی از پولسازترین چهره های رسانه ای حساب میشود ، قطعه های موسیقی او در تمامی گزارشات تلویزیونی بازی های المپیک از سال 1988 تا کنون استفاده میشود . از قطعه های موسیقی او بسیار زیاد در برنامه های تلویزیونی استفاده شده است ، اگر بخواهیم مثال مانوسی برای خوانندگان فارسی زبان بیاوریم ، اکثر قطعه های موسیقی که از شبکه های تلویزیونی ایران ، مخصوصا شبکه 4 استفاده میشود و یا موسیقی برنامه " به عبارت دیگر " از سری برنامه های تلویزیونی شبکه " بی بی سی فارسی " ، همگی از کارهای یانی به شمار میروند . از موسیقی او مکررا به عنوان موسیقی عصر جدید یاد شده است ، اما شخص یانی بیشتر کارهایش را " همزمانی عصر ها " مینامد ، البته کارهای معدودی از وی مانند قسمت هایی از کنسرتش در آکروپولیس و یا لندن را هم میتوان کلاسیک نامید . اعضای هیئت امنای دانشگاه مینسوتا به او مدرک افتخاری دکترای دانش انسانی را اعطا کردند . در آثار و کنسرت هایش او را در نقاط مختلف جهان میبینیم ، یک بار در آکروپولیس یونان ، بار دیگر در تاج محل هند و بعدا در شهر ممنوعه چین . جالب است بدانید که یانی در سال 2003 میخواست کنسرتی نیز در تخت جمشید ایران داشته باشد که با مخالفت مسئولین رو به رو شد .


اوایل زندگی :

یانی یک خودآموخته پیانو است که کارش را با تکنوازی برای اعضای خانواده ، آن هم بدون هیچ تمرین معمولی و در حالی که حتی نمیتوانست یک نت بخواند ، شروع کرد . او یک شناگر ماهر و مسابقه ای هم بود که یک رکورد ملی را در شنای آزاد 50 متر ثبت کرد .


در 18 سالگی به دانشگاه مینسوتا رفت . زمانی که دانشجوی آنجا بود ، یانی در یک گروه محلی رو به رشد به نام Chameleon عضو شد . او در این گروه با چارلی آدامز طبال هم آشنا شد . کاملیون موفقیت تجاری ناچیزی را با تور گذاشتن در قسمت های مرکزی ایالات متحده ، مخصوصا در ایالات مینسوتا ، آیوا ، ویسکانسین ، ایلینوی و داکوتای جنوبی کسب کرد . بعد از دریافت B.A. در رشته روانشناسی ، او یک زندگی موزیکال را برای خود انتخاب کرد . او به کالیفرنیا نقل مکان کرد و به دنبال شغلی در زمینه موسیقی متن فیلم های سینمایی جست و جو کرد .در سال 1987 گروه کوچکی را با جان تِش و چارلی آدامز ساخت و برای ارتقای سطح آثار قبلی اش ، Keys to imagination ، Out of silence و Chameleon days سفر کرد . در عکس پایین ، شخص پایینی چارلی آدامز است :




سال های 1990 تا 2000 :

Dare to Dream در سال 1992 انتشار یافت که اولین آلبوم نامزد شده برای دریافت جایزه گرمی * نیز بود . مهم ترین آهنگ این آلبوم آهنگی دو خواننده ای بود که Aria *** نام داشت . دومین آلبوم نامزد شده برای دریافت جایزه گرمی * نیز نیز In My Time بود که در سال 1993 انتشار یافت . از موسیقی او در تلویزیون و برنامه هایش ، مخصوصا نوع ورزشی آن استفاده شده است ؛ مثلا : Tour de France ، U.S. Open ، ABC News ، سری بازی های المپیک و بی بی سی فارسی .
موفقیت مادی چشمگیر یانی هنگامی اتفاق افتاد که ویدئوی Yanni Live at Acropolis که در 23 سپتامبر 1993 و به مناسبت سالگرد 2000 سالگی ساخته شدن تئاتر Herod Atticus در آتن ، در سال 1994 انتشار یافت . این اولین اجرای زنده یانی و با رهبری ارکستر توسط شهرداد روحانی که از موسیقی سازان بزرگ ایرانی نیز میباشد ، بود . متعاقبا این کنسرت در ایالات متحده به PBS **** مخابره شد و در مدت کوتاهی با نیم بیلیون نفر بیننده از 65 کشور جهان ، به یکی از برترین و محبوب ترین برنامه هایشان بدل شد . برای ساختار یکی از کارهایش " Acroyali/Standing in Motion " ، نشریه سلطنتی پزشکی تشخیص داد که دارای " اثر موتزارت " ***** میباشد ، زیرا ضرب و سرعت اجرای آن ، ساختار ، هماهنگی و پیش بینی پذیری هم آوایی ( ملودی ) و هم آهنگی ( هارمونی ) آن بسیار شبیه اثر K 448 موتزارت میباشد .
در ماه مارس 1997 ، یانی یکی از اندک آهنگ سازان غربی بود که اجازه یافت در تاج محل هندوستان برنامه ضبط کند . اندکی بعد در همان سال ، یانی به شهر ممنوعه چین نیز رفت و در آنجا برنامه اش را اجرا کرد . این دو برنامه ، محتوای دومین آلبوم زنده و تصویری یانی را تشکیل دادند که در همان سال انتشار یافت و Tribute نام گرفت . رهبر ارکستر گروه در این دو اجرا (Armen Anassian ) اعتراف میکند که او نسبت به نقشه یانی برای اجرا در تاج محل و شهر ممنوعه مشکوک بود . وی گفت :

راستش را بخواهید ، وقتی که او چند سال پیش در این باره صحبت میکرد ، ایده اش برایم جالب بود اما به نتیجه مشکوک بودم . اما مهم نیست ، ما انجامش دادیم ، ما موفق شدیم !

وی همچنین درباره شخصیت یانی میگوید که یانی فوق العاده خوش بین است و به این نتیجه رسیده است که هیچ چیزی نمیتواند ناراحتش کند . نظر او نسبت به موسیقی یانی نیز فراتر از انتظار است :

فی نفسه من فکر نمیکنم که این یک هدف باشد . او با احساسات خودش خیلی صادق است . موسیقی او ، نوای قلب اوست . او موسیقی اش را با آرامش مینویسد ، موسیقی اش هم از آرامش مربوطه سرچشمه میگیرد . سهم " احساس خوب داشتن " در موسیقی یانی ، خود به خود هنگام گوش دادن به موسیقی اش خود را نشان میدهد و این کاملا با آن چیزی که مردم دوست دارند که گوش کنند ، سازگار است .

نورپردازان Lee Rose و David "Gurn" Kaniski ، جایزه اِمی ****** را برای هر دو آلبوم " Acropolis " و " Tribute " دریافت کردند .

سالهای 2000 به بعد :

در سال 2000 ، بعد از یک استراحت دو ساله ، یانی اولین آلبوم استودیویی اش را در این هفت سال به نام " If i could tell you " منتشر کرد . یانی در سالهای 2003-2004 هم سفرهایی برای شروع به کار کردن برای آلبوم ethnicity ******* که مبسوط بر فلسفه مورد اعتقادش ، " یک جهان ، یک مردم " ، که نوعی فلسفه مردم گرایانه بود ، انجام داد . این آلبوم جرقه ای بود برای چهارمین تور کنسرت سال که توسط billboard magazine ، رتبه بندی شده بود . در ششم می سال 2004 ، اعضای هیئت امنای دانشگاه مینسوتا به یانی ، مدرک افتخاری دکترای دانش انسانی اعطا کردند . او در سالهای 2004 و 2005 تور خودش را در شهر های مندالی ******** ، لاس وگاس و نوادا به نام "Yanni Live!" شروع کرد و آلبوم بعدی اش را به نام Yanni Live! The Concert Event در سال 2006 منتشر کرد . آخرین کار یانی به نام Yanni Voices نیز که آخرین کار وی محسوب میشود ، در سال 24 مارس 2009 منتشر شد .




زندگی خصوصی یانی :

ازدواج یانی در بین 1389 تا 1998 با هنرپیشه Linda Evans بود که البته بعد از اعلام پایان این روابط ، گفتند که این رابطه هرگز ازدواج نبوده و تنها یک رابطه دوستانه بوده است . بعد ها یانی دوست دختری به نام Silvia Barthes داشت که روابطش را در سال 2006 ، با او هم به هم زد . عکسی که در پایین میبینید ، متعلق به یانی و هنرپیشه لیندا اوانز میباشد .



یانی و مذهب :

یانی تمایلات مذهبی ندارد و مخالف کلیسای سنتی است. او معمولا خیلی به ندرت موسیقی گوش می‌دهد ، یانی تا به حال موسیقی به سبک مذهبی ارائه نکرده‌است چرا که همواره اعتقاد به خلق کارهایی جدید با تکیه به اندیشه‌های نو و جدید خود دارد.

یانی و موسیقی های دیگران :

او معمولا خیلی به ندرت موسیقی گوش می‌دهد و به گفته خود او موسیقی را صرفاً از ایستگاه‌های رادیویی گوش می‌کند. خواننده مورد علاقه او پیتر گابریل است و اعتقاد دارد که در سال‌های اخیر به جز موسیقی محمد رسول‌الله، عیسی مسیح، دکتر ژیواگو، ایندرا گاندی و چند قطعه محدود دیگر، قطعه جالب توجهی نشنیده‌است.


حسب حال یانی :

یانی زندگی نامه اش را به نام " یانی در واژگان " با همکاری David Rensin در سال 2003 منتشر کرد . در این کتاب او به دوران کودکی اش در یونان ، دوران دانشگاهش در مینسوتا ، چگونگی مطرح شدنش به عنوان یک آهنگساز جهانی و چیز های دیگر میپردازد . این کتاب پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز نیز بود .

موسیقی شناسی و شرح کارهای یانی :

آلبوم های استودیویی :

* 1984 Optimystique
* 1986 Keys to Imagination
* 1987 Out of Silence
* 1988 Chameleon Days
* 1989 Niki Nana
* 1990 Reflections of Passion
* 1991 In Celebration of Life
* 1992 Dare to Dream
* 1993 In My Time
* 2000 If I Could Tell You
* 2003 Ethnicity
* 2009 Yanni Voices و Yanni Voces که نسخه اسپانیایی آن آلبوم میباشد .

آلبوم های ویدئویی :

* 1994 Yanni Live at the Acropolis
* 1995 Yanni Live at Royal Albert Hall
* 1996 Yanni One on One
* 1997 Tribute
* 2006 Yanni Live! The Concert Event
* 2009 Yanni Voices

تک موسیقی ها :

* 1988 Steal the Sky
* 1988 Heart of Midnight
* 1989 I Love You Perfect
* 1990 She'll Take Romance
* 1990 When You Remember Me
* 1990 Children of the Bride
* 1994 Hua qi Shao Lin

جمع آوری شده ها و ترجمه شده ها :

* 1992 Romantic Moments
* 1997 ( Devotion (The Best of Yanni / موسیقی خصوصی
* 1997 Port of Mystery
* 1997 In The Mirror, Private Music
* 1997 Someday
* 1999 The Private Years / موسیقی خصوصی
* 1999 Love Songs, RCA Victor
* 1999 Winter Light
* 2000 Snowfall
* 2000 The Very Best of Yanni
* 2003 Ultimate Yanni

تور کنسرت ها :

* 1987: Out of Silence
* 1988: Chameleon Days
* 1990: Reflections of Passion
* 1991: Revolution in Sound
* 1992: Dare to Dream
* 1993: Yanni Live, The Symphony Concerts 1993
* 1994: Yanni Live, The Symphony Concerts 1994
* 1995: Yanni Live, The Symphony Concerts 1995
* 1997: Tribute
* 2003–4: Ethnicity
* 2004–5: Yanni Live!
* 2008–9: Yanni Voices

باقی مسائل :

* 1988 A Thousand Summers
* 1991 Polar Shift
* 1997 Pure Moods
* 1999 John Tesh and Friends

----
* : جوايزى كه هر ساله به بهترين خوانندگان و آهنگسازان صفحه و نوارصوتی و غیره داده میشود .
** : نوار ویدئو ، موسیقی و یا هر چیزی که بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته باشد .
*** : این قطعه موسیقی بر مبنای یک اپرای فرانسوی قدیمی متعلق به قرن نوزدهم میلادی بنام Lakme ساخته Leo Delibes می‌باشد و اشعاری که در این قطعات خوانده می‌شود اکثراً اصوات آهنگین بوده و فاقد معنای خاص می‌باشند و بر خلاف تصور، به زبان فرانسوی نمی‌باشند. به جز قسمت‌هایی محدود که به زبان انگلیسی هستند و در اشعار آلبوم ستایش ذکر شده‌اند.
**** : Public Broadcasting Service
***** : موسیقی موتزارت در درمان برخی بیماری های روحی-روانی از طرف بیمارستان های خاص توصیه شده و خاصیت درمانی دارد که به "اثر موتزارت" مشهور است .
****** : جایزه ای که هر ساله به برنامه و هنرمندان تلويزيون مي دهند .
******* : ترجمه این عبارت یعنی قومیت و جزو رشته لغاتی است که بر " داشتن ویژگی اقلیت ها " ها انگشت میگذارد .
******** : Mandalay Bay ، این شهر در مركز كشور ميانمار است كه سابقا نامش برمه بود .


+ منبع عکس ها اینجا میباشد .
+ وبسایت یانی را میتوانید در اینجا مشاهده کنید .
+ پیشنهاد " شیطان ویلون نواز " به شما : برای اطلاع یافتن از لغات تخصصی موسیقی به کار رفته ، به اینجا بروید .

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده