');

۶/۳۰/۱۳۸۸

پیانو کنسرتو شماره یک ( Piano Concerto No. 1 ) چایکوفسکی

پیانو کنسرتو شماره یک در سی-بمل مینور ، اپوس23 (Piano Concerto No. 1 in B-flat minor, Op. 23) مشهورترین پیانو کنسرتو چایکوفسکی و یکی از زیباترین پیانو کنسرتو های تاریخ است . وی این اثر را در مدت چهار ماه ، از نوامبر 1874 تا فوریه 1875 ، خلق نمود . او در این اثر دو مرتبه ، در تابستان 1879 و بعدا در دسامبر 1888 ، تجدید نظر کرد .
تم مشهور آغازین این کنسرتو را چایکوفسکی از یک گدای کور در بازاری در کامنکا ، نزدیکی "کی اف" در اوکراین شنیده بود . تم اصلی این اثر فقط دو مرتبه در حین اجرا نمایان می شود و تکرار ندارد . گام گاهی به ر-بمل مینور نزدیک می شود .
در رابطه با اینکه چایکوفسکی این اثر را به چه کسی تقدیم نموده شک و تردید هایی وجود دارد . مدت ها تصور می شد که آهنگساز این اثر را به نیکولای روبین-اشتاین* پیشکش کرده است ولی بعد ها مشخص شدکه هیچ مدرکی دال بر اینکه این اثر به روبین-اشتاین پیشکش شده وجود ندارد . چایکوفسکی به امید اینکه روبین-اشتاین این اثر را در یکی از کنسرت های سال 1875 اجرا کند قطعه را در کریسمس 1874 به او و دوست دیگرش نیکولای هوبرت نشان داده بود . قطعه 3 روز بعد از اتمام ، در پنج ژانویه 1875 به روی صحنه رفت . به گفته پروفسور دیوید براون این یکی از بدترین کنسرت های عمر چایکوفسکی بود .
چایکوفسکی سه سال بعد برای نادژدا وون مک** تعریف میکند :
موومنت اول را نواختم ، هیچکس هیچ نگفت . حتی یه کلمه ، حتی یک تشویق ! اگر بدانی چقدر احمقانه است که غذایی برای کسی آماده کنی و به او بدهی و او در حین خوردن هیچ نگوید . یک تشکری نا قابل ، یک خسته نباشید ، هیچکس هیچ نگفت . روبین-اشتاین از فرظ عصبانیت خاموش بود و هوبرت منتظر بود تا ببیند چه پیش می آید .

قسمت کوتاهی از موومنت اول ، تم اصلی ، مشهورترین تم نوشته شده توسط چایکوفسکی


ساز ها :

ساز های بادی-چوبی :
  • 2 فلوت
  • 2 ابوا
  • 2 کلارینت
  • 2 فاگوت
ساز های بادی-برنجی :
  • 4 هورن
  • 2 ترومپت
  • 3 ترومبون
ساز های کوبه ای :
  • تیمپانی
ساز های زهی
  • ویلون
  • ویولا
  • ویلونسل
  • کنتراباس
  • پیانو
ساختار
این پیانو کنسرتو شامل سه موومنت به شرح ذیل است :
  1. Allegro non troppo e molto maestoso
  2. Andantino simplice
  3. Allegro con fuoco



قسمت کوتاهی از ابتدای موومنت سوم ، تم مشهور دیگری از این کنسرتو

این اثر بعد ها توسط خود چایکوفسکی برا دو پیانو نیز تنظیم شد .



دانلود تصویری :





مشخصات :
ارکستر فلارمونیک برلین (Berlin Philharmonic Orchestra)
رهبر ارکستر : هربرت فون کارایان (Herbert Von Karajan)
پیانیست : ایوگنی کیسین (Evegeny Kissin)
کنسرت سال نو 1988
موومنت اول
موومنت دوم
موومنت سوم


--------------------------------------------
* روبین اشتاین : پیانیست معروف روسی و برادر آنتون روبین-اشتاین . از دوستان صمیمی چایکوفسکی
**نادژدا وون مک : از حامیان مالی چایکوفسکی و مشاور هنری او . وی همچنین کمک هایی به آهنگسازان دیگری مانند دبوسی و نیکولای روبین اشتاین می کرده است .

4 نظر:

Unknown گفت...

این کار واقعا فوق العاده است، مخصوصا اجرای بی نظیر کارایان و کیسین که اون موقع 17 سال بیشتر نداشت، یه چیز جالب هم در مورد این کنسرت وجود داره که کارایان اون موقع از رهبری دائم فیلارمونیک برلین استعفا داده بوده، و در چند روز منتهی به تمرین های این کنسرت از درد ستون فقرات به شدت رنج می برده به طوری که چند شب متوالی از شدت درد نتونسته بخوابه. و خودش می گه که واقعا روزهای بدی رو پشت سر می گذاشته، ولی زمانی که اون رو برای رهبری این کنسرت دعوت کردن با کمال میل قبول می کنه، و به طور معجزه آسایی هم دردهاش تسکین پیدا می کنه، این جوریه که تمام وجود یک موسیقیدان با کارش اجین میشه و انصافا هم اجرای بسیار عالی ارائه کرده.

Unknown گفت...

نکته های جالب دیگه اینه، کارایان به هنگام ورود، برای راه رفتن، از کمک استفاده می کنه که این خودش تاییدی بر بیماریشه. در کل طول رهبری هم به میله پشت پودیوم (جایگاه رهبری) تکیه داده، و بعضی جاها آدم فکر می کنه خواب رفته. مخصوصا زمانی که پیانو اولین بار تم رو ارائه می کنه.

نکته جالب دیگه ای که به نظرم اومد این بود که کیسین هنوز برای پوشش دادن کل اکتاو های پیانو جثه کوچیکی داره و زمانی که می خواد آکورد های ابتدایی رو بزنه انگار داره از رو پیانو میفته.

طنین گفت...

سلام، ممنون از قطعات زیبایی که میگذارید.
اگه امکان داره اجرای تصویری از "آنه سوفی موتر" و "هیلاری هان " میخواستم.
راستی اگه از "ماکسیم ونگروو" و "آرتورگرونیو" و "هنریک شرینگ" هم اجرای تصویری دارید میشه بگذارید؟
واقعا ممنون میشم.

Sahand گفت...

در حال حاضر کنسرت چهار فصل ویوالدی رو با تک نوازی آنه سوفی موتر و رهبری کارایان داریم. از هیلاری هان هم صوتی چند تا زدم ولی تصویری فعلا نداریم . سعی میکنم در اولین فرصت براتون چند تا آپلود کنم .

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده