');

۴/۰۹/۱۳۸۸

سونات پیانو مهتاب ( Moonlight Piano Sonata ) از بتهوون

« Piano Sonata No. 14 in C-sharp minor "Quasi una fantasia", Op. 27, No. 2 » مشهور به مهتاب یا مونلایت در سال 1801 توسط لودویگ وان بتهوون نوشته شده است به عنوان یکی از مشهورترین قطعات تک نوازی پیانو در تاریخ موسیقی شناخته شده است .گفته می شود که بتهوون این سونات را به یک کنتس 19 ساله به نام جولیا گوجیاردی تقدیم کرده است . نام مهتاب را یکی از منتقدان او به نام لودویگ رلشتاب در 1832 به آن داد . این سونات مشهورترین سونات بتهوون بعد از سونات تمپست در میان آثار بتهوون است و برخی معتقدند که موومنت سوم این اثر حکایت از عشق دیوانه وار آهنگ ساز به این کنتس و امید به ازدواج با او دارد .




موومنت اول : آداجیو سستنوتو

این موومنت از سه موومنت های اثر با استفاده از حالت تاکیدی نت‌های ملودی و در ترکیب با بخش‌های دیگر اثر، یا مقایسه با آنها می‌تواند به نوعی احساس حضور در یک قبرستان یا حتی قرار داشتن درون یک قبر را برای شنونده تداعی کند. نوازنده می‌تواند با ظرافت کامل و حتی بدون استفاده از پدال پیانو این بخش را اجرا کند. در واقع تنظیم پیانو در این قسمت به نوعی شبیه تنظیم آهنگ برای سازهایی مانند گیتار است.



موومنت دوم : آلگرتو

موومان دوم اثر بسیار کوتاه است و به‌نظر می‌رسد بیشتر برای ایجاد ارتباط بین بخش اول و سوم سونات و به عنوان یک پُل در نظر گرفته شده‌است تا یک موومان مستقل. احساس در این بخش پررنگ‌تر است و حالت متفکرانه بخش نخست، به تدریج ناپدید می‌شود و شنونده را برای پذیرش جنب و جوش بخش سوم آماده می‌نماید.

دانلود کنید :
Allegretto.Mp3
Allegretto.Mp4


موومنت سوم : پرستو آجیتاتو

در این موومان دو تِم متفاوت دیده می‌شود: نخست، یک تم تند و سریع که براساس به کارگیری نت‌های تاکیدی است و تم دوم که در مقابل آن دارای فرم بزمی‌تری است. این دو تم به طرز استادانه‌ای با یک دیگر ترکیب شده و یک توفان احساسی را ایجاد کرده‌اند.




دانلود نسخه pdf سه موومنت کامل .


__________________

کلیه آهنگ های این پست اجرای ویلهلم کمپف می باشد .
ویلهم کمپف یکی از بزرگترین آهنگسازان و پیانیست های جهان معاصر بود که در سال 1991 در گذشت .او آثار باخ ، لیزت ، شوپنموتزارت را بسیار دلنشین اجرا می کرد ولی شهرت او بیشتر به خاطر اجرا های بی نظیر آثار و سونات های لودویگ وان بتهوون و فرانس شوبرت بود . شومن و
اصطلاحات

1 نظر:

papary گفت...

سلام
من از گوگل به وبلاگ شما رسیدم برای دانلود بتهوون
آیا همه آثار بتهوون رو دارین؟ و باز هم آیا از آثار موتزارت دارید؟

ممنون میشم اگر جواب سوالم رو تو وبلاگم بدید که اگر داشتین مزاحمتون بشم

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده