');

۵/۰۶/۱۳۸۸

کنسرتویی برای فلوت ، هارپ و ارکستر ( Concerto for Flute, Harp, and Orchestra , K.299 ) از موتزارت

کنسرتو برای فلوت ، هارپ و ارکستر در آپریل سال 1778 توسط ولفگانگ آمادئوس موتزارت نوشته شد . این قطعه اولین کنسرتو از تنها دو کنسرتوی دوتایی او بود . همچنین تنها قطعه ای از موتزارت که در آن از ساز هارپ استفاده شده است . از این قطعه به عنوان یکی از مشهورترین کنسرتو های تاریخ موسیقی یاد می شود . این قطعه به درخواست کنت آدریان-لوییز بونیرز ساخته شد . او این قطعه را برای خود - که فلوت نواز ماهری بود - و دختر هارپ نواز خود که در نزد آهنگساز موسیقی می آموخت ، سفارش داده بود ولی پس از ساخت قطعه از پرداخت مزد امتناع کرد . در آن زمان ترکیب فلوت هارپ در یک قطعه بسیار عجیب بود چرا که هارپ همچنان در تحول بود و به عنوان یک ساز استاندارد برای ارکستر به شمار نمی آمد ، بیشتر از آن به عنوان پیانو دستی یاد می کردند ( چرا که از یک نظر ساختار ساده شده ی پیانو را دارد ) . یکی از دلایلی که این قطعه بسیار محبوب است اینست که تمرین کردن و گوش دادن به آن برای نوازندگان بسیار لذت بخش است . امروزه این قطعه بیشتر در ارکستر های فلارمونیک مجلسی برگزار می شود زیرا که نیازی به نوازندگان بالا ندارد و گاهی اوقات نیز به صورت دو نوازی و بدون همراهی ارکستر نواخته می شود . همچنین برای شناخته شدن استعداد های هارپ نوازان از این قطعه استفاده می شود .
البته لازم به ذکر است در این قطعه از هیچگونه تاکتیک های هارپ نوازی که امروزه مرسوم است استفاده نشده و صدای هارپ تقریبا مانند یک پیانو ساده است .

فلوت گاهی اوقات همراه ارکستر می نوازد و گاهی اوقات تک نوازی میکند . تک نوازی هارپ کم دیده می شود و بیشتر به صورت دو نوازی با فلوت می باشد . این قطعه از دو جهت بسیار استداندارد می باشد
- اول : ریتم هارمونیک
- دوم : پیروی از فرم 3 موومنتی تند-آهسته-تند

موومنت ها :
  1. Allegro
  2. Andantino
  3. Rondo : Allegro

دانلود کنید :
َAllegro
Andantino
Rondo : Allegro


__________________________________

هارپ چیست ؟
هارپ سازیست زهی که در ایران با نام چنگ نیز شناخته می شود . این ساز از معدود سازهایی است که نمونه های ابتدایی آن در عصر باستان در مناطقی مانند آفریقا ، آمریکای لاتین ، آسیای جنوب شرق در کشور هایی مانند مصر ، برزیل ، چین و ترکیه یافت می شده است . در دوره رنسانس اروپایی ها که در طی جنگ های صلیبی نمونه هایی از این ساز را دیده بودند بر اساس دیده های خود ساز هایی ساختند که شبیه نمونه های ابتدایی خود بود و پس از تغییر و تحولات گوناگون در ططی سال ها به شکل امروزی در آمد .در بیشاپور نقشی از زنی در حال نواختن چنگ یافت شده است که از زمان ساسانیان باقی مانده است .


0 نظر:

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده