');

۵/۰۲/۱۳۸۸

کنسرتو کلارینت ( Clarinet Concerto . K622 ) از موتزارت

کنسرتو کلارینت ( Clarinet Concerto ) در سال 1791 توسط ولفگانگ آمادئوس موتزارت نوشته شد و نخستین بار کلارینت نواز مشهور اتریشی آنتون استدلر آن را اجرا نمود . این اثر همچنین از آخرین آثار او بود که به اتمام رسید . ( موتزارت در همین سال چشم از جهان فرو بست )
این کنسرتو مانند اغلب کنسرتو ها دارای سه موومنت سریع-آهسته-سریع می باشد :

  1. آلگرو (Allegro)
  2. آداجیو ( Adagio )
  3. روندو : آلگرو ( Rondo : Allegro )
نسخه اصلی این اثر برای کلارینت باس خاص آنتون استدلر نوشته شده است . گفته می شود که آنتون استندلر کلارینت باسی خاص می نواخته که برخلاف بقیه کلارینت های باس که به نت می (E) ختم میشوند به نت دو (C) ختم می شده است بنابراین بسیاری از کلارینت نوازان در اجرای اثر به مشکل برخوردند چرا که نمیتوانستند نت دو را صحیح بنوازند . هرچند ناشر با دستکاری در اثر آن را برای کلارینت های معمولی نیز آسان کرد و صد البته نسخه اصلی را چاپ ننمود ولی موتزارت نسخه اصلی این اثر را به آنتون استدلر واگذار کرد و در آن زمان فقط او بود که از نسخه اصلی این اثر خبر داشت . او پیش از مرگش نسخه اصلی اثر را منتشر نمود .





دانلود کنید :

Allegro
Adagio
Rondo : Allegro

کلارینت : شارون کم (Sharon Kam)



_______________________

کلارینت چیست ؟
کلارینت یکی از سازهای بادی قمیشی است که انواع حرفه‌ای معمولا از چوب سیاه آفریقایی ساخته می‌شود. کلارینت انواع زیادی دارد که روی‌هم آنها را «خانواده کلارینت» می‌خوانند. معمولاً منظور از کلارینت نوع سوپرانوی آن است . نوعی کلارینت که توانایی تولید فاصله‌های موسیقی شرقی را دارد به قره ‌نی معروف است.


0 نظر:

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده