');

۴/۰۴/۱۳۸۸

فردریک شوپن ( Frédéric Chopin )

تنها عکس گرفته شده از فردریک شوپن. او چند هفته بعد از گرفته شدن عکس درگذشت .



فردریک شوپن (1810-1849)که شاعر پیانو نام گرفت تنها آهنگساز بزرگی بود که کم بیش تمام آثارش را برای پیانو آفرید .شوپن فرزند مادری لهستانی و پدری فرانسوی بود و در ورشو بزرگ شد.هنوز کودکی بیس نبود که سبک بدیعش در نوازندگی و آهنگسازی شگفتی اشراف لهستان را بر انگیخت. او پس از پایان تحصیل در کنسرتوار ورشو به سفر در اتریش وآلمان و اجرای آثارش پرداخت.هنگان دوری شوپن از لهستان هموطنانش در مخالفت با روس ها شورش کردند وهنگامی که خبر اشغال ورشو به دست روس ها به او رسید دچار نا امیدی و احساس تقصیر شد(شهرم را به خاک وخون کشیده اند...وو من اینجا هستم وکاری نمیکنم و فقط آه میکشم و رنج و اندوهم را بر سر پیانو میریزم)
شوپن به آلمان سفر كرد و در آنجا با پيانيست‌هاي بزرگ آشنا شد، او خيال داشت به لهستان باز گردد اما به او خبر دادند كه ورشو استقلال جزئي خود را هم از دست داده و سربازان روسي دوستان او را كشته‌اند، اين خبر تأثير ناراحت‌كننده اي در روح جوان او به جا گذاشت و به همين جهت يك آهنگ انقلابي براي ميهن پرستان لهستان تصنيف كرد و از آلمان به فرانسه رفت، در كنسرت بزرگ او در پاريس «ليست» و «مندلسون» از اوستايش زيادي كردند و دوستي «شوپن» با «ليست» از همين جا آغاز شد، شوپن بعد از كسب شهرت در پاريس به آلمان سفر كرد و در آنجا «ماريا»ي زيبا دوست دوره كودكيش را ملاقات نمود، آنها پس از مدتي با هم نامزد شدند اما خانواده ماريا به علت ضعف مزاج شوپن و بي‌پولي او از ازدواج دخترشان با وي جلوگيري به عمل آوردند، ماريا با يك كنت لهستاني ازدواج كرد اما پس از مدتي از او جدا شد و تا پايان عمر خاطره شوپن را فراموش نكرد، تنها يادگار او والس وداع بود كه شوپن در روز قطع روابط نامزدي به او تقديم كرده بود.

شوپن پس از اين ماجرا به پاريس بازگشت و در آنجا در خانه كنتس داو، محبوبه ليست، خانم ژرژسان نويسنده فرانسوي ملاقات كرد، دراين زمان ژرژسان 32 سال و شوپن 22 سال داشت، ژرژسان از ميان صدها مرد كه او را احاطه كرده بودند شوپن را انتخاب كرد و به شوپن اظهار علاقه نمود، شوپن در آغاز نتوانست عشق او را بپذيرد، اما به تدريج چنان با او مانوس شد كه به هيچ وجه نمي‌خواست از او جدا شود.
شوپن و ژرژسان با هم به جزيره ماژورك رفتند اما در اين جزيره وضع مزاجي شوپن به وخامت گرایید، آنها ناچار مراجعت كردند، بعد از اين مسافرت شوپن واقعاً عاشق ژرژسان شد و ژرژسان دائماً مراقب وي بود و چون مادري دلسوز از او پرستاري مي‌كرد، اما بالاخره در اثر اختلاف با فرزند ژرژسان، شوپن ناگزير گشت از او جدا شود اما نامه‌هاي ژرژسان و چند تار موي او در پاكتي كه حروف «ف» و «ج» يعني ژرژ و فردريك روي آن نوشته شده بود، پس از مرگ در كتابخانه شوپن پيدا شد. در1831 شوپن بیست ویک ساله به پاریس رفت شهری که در پایان عمر کوتاهش کاشانه ی او شد.
پاریس در دهه 1830 کانون نهضت رمانتیک وپایتخت هنری اروپا بود. شوپن جوان با نویسندگانی همچون ویکتورهوگو .بالزاکو هانیه آشنا شد . نوازندگی شوپن باعث شد خیلی زود به محافل اشراف راه یابدفرانت لیست درباره ی کسانی که در کنسرت های نه چندان زیاد شوپن شرکت میکردند چنین نوشت :کالسکه ها یکی پس از دیگری سر میرسیدند و آراسته ترین بانوان خوشپوش ترین مردان ثروتمند ترین سرمایه داران و سرشناس ترین نجبا از آن پیاده میشدند)
شوپن خجول.خوددار واز جمعیت بیزار بود و ترجیح میداد آثار خود را در محفل های خصوصی اجرا کند آثار کوتاهی چون نکتورن ها.پرولود ها و والس های او برای چنن محافلی نوشته شده بودند .
جثه ی نحیف شوپن اجرای صدا های قوی و پر حجم را برایش دشوار میساخت افسون نوازندگی شوپن بیشتر در صدا های زیبا .انعطاف ریتم. استفاده ی فضا پردازانه از پدال و ظرافت های شاعرانه ی دینامیک نهفته است شوپن تنها پیانیستی است که با حدود 30 اجرا شهرتی افسانه ای یافت .
او پیش از مرگ –در سی و نه سالگی بر اثر سل –درخواست کرد در مراسم خاک سپاریش رکوییم موتسارت اجرا شود در این مراسم مارش عزا از سونات پیلنو در سی بمل مینور اثر خودش نیز نواخته شد .


آثار او شامل :
  1. 58 مازورک
  2. 27 اتود
  3. 26 پرلود
  4. 21 نکتورن
  5. 20 والس
  6. 4 بلید
  7. 4 اسکرزو
  8. 5 روندو
  9. 4 ایمپرمتو
  10. 3 اکوسیز
  11. 17 پلونیز
  12. 3 سونات برای پیانو
  13. 2 کنسرتو برای پیانو و ارکستر **


مازورک 13
(Opus 17, No. 4: Mazurka No. 13, in A minor / Mazurka no.13 / 531 KB / Download )

نکتورن 19
( Nocturne no. 19 E minor Op. 72 No. 1 / 524 KB / Nocturne No.19 / Mp3 / Download )

والس 7
( Valse in D-flat major, Minute Waltz, Op. 64, No. 1 / Valse 7 / 2 Mb / Mp3 / Download )

بیست والس شوپن :
( Package Of All 20 Waltzes / Zip / 45 Mb / Download )

نوزده نکتورن شوپن :
( Package Of 19 Nocturnes / Zip / 33 Mb / Download )

بیست و پنج مازورک شوپن :
( Package Of 25 Mazurkas / Zip / 17 Mb / Download )


پسورد تمامی فایل ها : www.fiddlersatan.blogspot.com



________________________

** جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید .




2 نظر:

ناشناس گفت...

ممنون از سایت پرمحتوات کارت رو ادامه بده فقط یه چیزی اگر از آپلود سنتر دیگه ای مثل راپیدشر اسفاده کنی بهتره
باتشکر

سعید گفت...

واقعا عالی بود دستت درد نکنه

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده