');

۴/۰۵/۱۳۸۸

ادوارد گریگ ( Edvard Grieg )




ادوارد هیجروب گریگ ( Edvard Hagerup Grieg - June 15, 1843 - September 4, 1907 )آهنگساز و پیانیست نروژی عصر رمانتیک بود . شهرت او بیشتر به خاطر پیانو کنسرتو در لا مینور(1) و موسیقی بکگراندی(2) است که برای تئاتر هنریک ایبزن (3) ساخته بود ( مشهورترینشان "صبحگاه"(4) و " در قصر پادشاه کوهستان"(5))
او در روز پانزدهم ژوئن 1843 در برگن(6) متولد شد . پدر پدربزرگ او پس از جنگ کالودن(7) در سال 1746 به قصد تجارت به نروژ رفته و در آنجا ساکن شده بود . خانواده او، خانواده ای موسیقی دوست بود به طوری که مادر او اولین مربی پیانوی او محسوب میشد و ادوارد از 6 سالگی فراگیری پیانو را آغاز کرد . او در سن پانزده سالگی با برادر شوهر عمه ی خود ویلونیستی مشهور به نام اول بول(8) بود آشنا شد . اول تحت تاتیر استعداد بی نظیر ادوارد جوان قرار گرفت و خانواده او را متقاعد کرد که او را به هنرستان لایپزیگ(9) در شرق آلمان بفرستند ، او در آن جا با ایگنز موسکلز(10) ملاقات کرده و توسط او آموزش دید . ادوارد در هنرستان نامنویسی کرد و بیشتر وقت خود را روی پیانو اختصاص میداد . با این که او به شیوه های آموزش و روش تدریس در هنرستان علاقه ای نداشت نمرات عالی ای را در کسب نمود برای مثال در نواختن ارگان استعداد بی نظیری از خود نشان داد .در بهار سال 1860 او از یک بیماری ریوی جان سالم به در برد و در همان سال در کنسرتی در سوئد وظیفه نواختن پیانو را به عهده گرفت . در سال 1862 او از هنرستان فارغ التحصیل شد و به زادگاه خود در برگن بازگشت و اولین کنسرت خود را اجرا کرد . او برای اولین بار در برگن سونات Pathetique بتهوون (11) را اجرا نمود . پس از آن ادوارد به کپنهاگ(12) رفت و با آهنگسازان دانمارکی چون جی .پی.ای هارتمن(13) و نیلز گید(14) ملاقات کرد . او همچنین با آهنگسازی نروژی به نام ریکارد نورداک(15) آشنا شد که بعد ها او به یکی از دوستان خوب و منابع الهام گریگ تبدیل میشود . نورداک در سال 1866 مرد و گریگ به احترام او مارچ خداحافظی(16) را ساخت . گریگ روابط نزدیکی با ارکستر فلارمونیک برگن(17) داشت و بعدا سمت مدیریت صدای ارکستر را از آن خود کرد .

در 11 ژوئن 1867 ادوارد گریگ با دختر عموی خود نینا هیگروب(18) ازدواج کرد و تنها فرزندشان الکساندرا یکسال بعد متولد شد . در همان سال ادوارد پیانو کنسروتو در لا مینور را نوشت . ادموند نیوپرت(19) آخرین تنظیمات را به پیانو کنسرتو اضافه کرده و در روز 3 آپریل 1869 در کازینو تئاتر کریستیانا(20) به روی صحنه رفت .
در سال 1868 ، فرانتس لیزت(21) با این که هنوز گریگ را ملاقات نکرده بود ، سفارشنامه ای برای وزارت آموزش و پرورش نروژ فرستاد و از آن ها درخواست نمود گریگ را برای ملاقات با او به ایتالیا بفرستند ، دو هنرمند در سال 1970 در رم ملاقات کردند . در در اولین سفر آن دو درباره ی سونات ویلون شماره 1 او بحث کردند که لیزت بسیار گریگ را تحسین نمود . در سفر دوم او در ماه آپریل ، گریگ با خود دست نوشته ای از جدید ترین سونات پیانو خود را به لیزت داد و او موفق شد بدون آمادگی قبلی آن را اجرا کند .
در تابستان 1869 دختر گریگ بیمار شد و در 13 ماهگی از دنیا رفت .
در سال 1876 گریگ موسیقی بک گراندی برای قسمتی از اجرای پیر جرینت نوشت که بسیاری از قطعات این اجرا بعد ها در میان طرفداران موسیقی بکگراند و دوئت-پیانو بسیار محبوب شدند .
سال 1888 در لایزینگ ، گریگ ، چایکوفسکی(22) را ملاقات کرد . چایکوفسکی زیبایی ، اصلیت و حرارت موسیقی گریگ را تحسین مینمود .

درسال 1906 او آهنگساز و پیانیست دیگری به نام پرسی گرینر را در لندن ملاقات نمود . گرینر یکی از بزرگترین طرفداران موسیقی گریگ بود و آن دو به سرعت با هم دوست شدند درسال 1907 گریگ در یک مصاحبه گفت : (( من آهنگ هایی برای رقص محلی نروژی نوشته ام که در کشور من هیجکس نمیتواند آن ها را اجرا کند ولی بیاید ببینید این استرالیایی کوچک آن ها را همانطور که باید اجرا شوند ، اجرا میکند . ما نروژی ها به جز این که این هنرمند نابغه را دوست بداریم چه میتوانیم بکنیم ؟ ))
ادوارد گریگ در پاییز سال 1907 در سن 64 سالگی پس از دوره ی طولانی ای از بیماری در گذشت . آخرین کلمات او این بودند : (( خب ، اگر باید اینطور باشد ))(23) به احترامش در مراسم تدفین او 30000 تا 40000 نفر در خیابان ها جمع شدند و طبق وصیتش مارچ خداحافظی ای که خودش برای مرگ ریکارد نورداک ساخته بود و پس از آن مارچ تدفین(24) مشهور فردریک شوپن نواخته شد .
بقایای او و همسرش در کوهستانی نزدیک خانه اشان در ترلدهاگن(25) دفن شدند .

خانه ادوارد گریگ ( ترلدهاگن) که هم اکنون موزه ی او و جزو میراث ملی کشور نروژ محسوب می شود .


صبحگاه :
( Morning Mood / Incidental Music / Mp3 / 3 Mb / Download )

پیانو کنسرتو در لا مینور :
( Piano Concerto In A Minor / Concerto / 12 Mb / Mp3 / Downlaod )

پرده اول تئاتر پیرجینت :
( Peer Gynt Play / Act 1 / 4 Mb / Mp3 / Download )

پرده دوم تئاتر پیرجینت :
( Peer Gynt Play / Act 2 / 4Mb / In The Hall Of Mountain King / Mp3 / Download )

پرده سوم تئاتر پیرجینت :
( Peer Gynt Play / Act 3 / 3 Mb / Mp3 / Download )

پرده چهارم تئاتر پیرجینت :
( Peer Gynt Play / Act 4 / 2 Mb / Mp3 / Download )

پسورد تمامی فایل ها : www.fiddlersatan.blogspot.com
_______________________________________________________

تو ضیحات :

1) Piano Concerto In A Minor - Composed At 1868 By Edvard Grieg
2) موسیقی بک گراند ( Incidental Music ) در واقع موسیقیی است که برای پشت صحنه ی یک فیلم ، کارتون ، تئاتر و ... ساخته میشود . از آهنگسازانی که موسیقی بکگراند آن ها مشهور است میتوان به لودویگ وان بتهوون ، فرانتس شوبرت ، جورج بیزت و ادوارد گریگ اشاره کرد .
3) Henrik Johann Ibsen هنریک یوهان ایبسن شاعر و نمایشنامه نویس نروژی . (1828-1906)
4) Morning Mood
In The Hall Of Mountain King (5
6) برگن ( Bergen ) شهری در نروژ
7) Battle of Culloden نبرد کالودن آخرین ایستادگی طرفداران پادشاه مخلوع انگلستان جیمز دوم در برابر قوای دولتی بریتانیا در خاک فرانسه بود .
8) Ole Bornemann Bull ویلونیست مشهور نروژی ( 1810-1880 ) هم اکنون مجسمه ای از او در موزه ی هنرمندان اسلو موجود میباشد .
9) Leipzig Conservatory لیپزینگ : شهری در شرق آلمان مرکزی
10) Ignaz Moscheles آهنگساز و هنرشناس اهل جمهوری چک . ( 1794 - 1870 )
11) Piano Sonata No. 8 in C minor, op. 13 معروف به سونات Pathétique . از سونات های سه گانه بتهوون .
12) Copenhagen پایتخت دانمارک .
13) Johan Peter Emilius Hartmann آهنگساز دانمارکی .
14) Niels Wilhelm Gade آهنگساز ، رهبر ارکستر ، ویلونیست و نوازنده ارگان مشهور دانمارکی .
15) Rikard Nordaak آهنگساز نروژی و سراینده ی سرود ملی نروژ .
16) Funeral March in Memory of Rikard Nordraak مارچ تدفین که ادوارد گریگ به یاد دوست دیرینه اش ریکارد نورداک ساخت و در مراسم تدفین خود گریگ هم نواخته شد .
17)(Bergen Philharmonic Orchestra (Harmonien ارکستر فلارمونیک برگن
18) Nina Hagerup خواننده سوپرانو نروژی- دانمارکی و همسر ادوراد گریگ
19) Carl Fredrik) Edmund Neupert ) آهنگساز و پیانیست نروژی .
20) Christiana نام قدیم پایتخت کنونی نروژ "اسلو"
21) Franz Liszt فرانتس لیزت ، آهنگساز مجارستانی (1811-1886)
22) Pyotr Ilyich Tchaikovsky آهنگساز مشهور روسی .
23) "Well , If It Must Be So " خب اگر که باید اینطور باشد
24) Piano Sonata No. 2 in B-flat minor, Op. 35 سومین موومنت این سونات به نام موومنت تدفین یا Funeral March معروف است
25)Troldhaugen ترلدهاگن خانه و محل سکونت ادوراد گریگ بود که هم اکنون به موزه او تبدیل شده است .



0 نظر:

ارسال یک نظر

 

شیطانِ ویلون‌نواز طراحی شده توسط Insight . ترجمه و بهینه شده برای زبان فارسی توسط مجتبی ستوده